HL1702 Medicinsk informatik 7,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- vårdens och omsorgens organisation
- vårdens och omsorgens informationsbehov
- introduktion till medicinsk informatik
- medicinska beslutstödsystem, bildbehandling, dokumentationsstöd, televård
- forskning inom medicinsk informatik
- studier av vårdprocesser och dess informationsstöd
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- beskriva ämnet medicinsk informatik både som en akademisk disciplin och dess praktiska tillämpning inom hälso och sjukvård.
- redogöra översiktligt för hälso- och sjukvårdens organisation i sverige.
- redogöra för och exemplifiera olika medicinsk informatik-tillämpningar inom vård, omsorg och forskning.
- redogöra för rollen som medicinsk informatik spelar i dagens hälso- och sjukvård.
- redogöra för problem rörande informationsbearbetning inom vård och omsorg.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Samma som till kandidatprogrammet Medicinsk informatik
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Coiera E, Guide to health informatics, 2nd ed. Arnold. 2003
Socialstyrelsen, God vård - om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso och sjukvården. ISBN 91-85482-05-6
Socialdepartementet, Nationell IT-strategi för vård och omsorg.
Vetenskapliga artiklar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt och seminarier, 7,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända skriftliga projektrapporter
Aktivt deltagande i obligatoriska redovisningsseminarier.
PRO1 Projekt och seminarier, 7 hp
Betygsskala P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.