Kursen är brett upplagd och behandlar människokroppens normala anatomi och fysiologi. Till viss del behandlas även anatomiska och funktionella förändringar vid vissa sjukdomstillstånd. Under första delen presenteras översiktligt människokroppens strukturoch funktion från cell till organnivå. Den studerande skall inhämta ett helhetsperspektiv på människokroppen som bas för senare kursavsnitt. I senare del av kursen tillägnar sig den studerande grundläggande kunskap om människokroppens normala struktur och funktion på vävnads och organnivå samt tillägnar sig en förståelsehur olika system samverkar under olika förhållanden. Praktiska moment genomförs för att fördjupa förståelsen.
HL1703 Anatomi och fysiologi 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna redogöra grundläggande för människokroppens normala struktur och funktion från cell- och vävnadsnivå till organsystemnivå samt översiktligt kunna redogöra för hur olika system samverkar under olika förhållanden
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Människokroppen : fysiologi och anatomi, av Sand O, mfl.ISBN 91-47-08435-9 (inb) , 2. uppl. Stockholm : Liber, 2007
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen, (TEN1; 4,5hp) Godkänt seminarie, (ÖVN1; 1,5hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.