Arbetet innebär att framställa en prototyp som uppfyller vissa krav. Arbetet utförs i grupp och presenteras muntligt och skriftligt.
HL2032 Medicinsk teknik, projektkurs 9,0 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: HT 2026
Avvecklingsbeslut:
Kursen ges sista gången HT 2024. Sista möjlighet till examination i kursen ges HT 2026.
Ersätts av CM2024
Övergångsbestämmelser
Möjlighet till examination minst två ggr per läsår, totalt 4 ggr under en tvåårsperiod.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (7,5 hp), P2 (1,5 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
50914
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Jonas Willén (jwi@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HL2032 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Bakgrund
Kursen ges i slutet av masterprogrammet i medicinsk teknik.
Som ingenjör kommer du att behöva integrera dina kunskaper från de olika kurserna i utbildningen. Det förväntas också av dig att du ska kunna framställa en produkt eller prototyp utifrån en given, icke fullständig kravspecifikation, både som deltagare och projektledare i olika utvecklingsprojekt. För att klara det behöver du dessutom inhämta ny information och nya kunskaper, en process som pågår hela livet.
Huvudsaklig målsättning
Den här kursen har som målsättning att ge dig en förmåga att delta i och aktivt leda ett praktiskt projekt,
Detta innebär att du ska kunna integrera och fördjupa dina kunskaper från flera tidigare alternativt parallellgående kurser i en komplex problemställning.
Eftersom uppgiften kommer att väljas inom det medicintekniska området kan du även behöva tillämpa dina medicinska kunskaper.
Resultatet av genomförd kurs ska vara en prototyp som uppfyller en viss kravspecifikation åtföljt av en tydlig rapport som beskriver produkten och genomförandeprocessen samt en muntlig presentation av densamma.
Förväntade färdigheter
Efter genomgången kurs ska du:
•kunna delta i och leda projektgrupper med liknande problemställningar
•visa att du har en analytisk förmåga genom att dela upp ett större problem i mindre delproblem
•visa förmåga att utnyttja relevanta förkunskaper för att lösa uppgiften
•visa förmåga att självständigt söka alternativt efterfråga relevant information för att lösa uppgiften
o tolka datablad och tekniska beskrivningar
o utnyttja resurspersoner för att inhämta efterfrågad information
•muntligt redovisa en teknisk produkt samt diskutera arbetet
•kunna framställa en väldisponerad teknisk rapport med god språkbehandling och vetenskaplig noggrannhet
•ha förmåga att bedöma ditt eget och andras arbete
För högre betyg fordras dessutom att du kan hitta flera alternativa lösningar till ett givet problem och välja det som utifrån vissa kriterier ger det bästa resultatet:
- kan göra en bedömning av prestanda eller onoggrannhet i den framställda prototypen
- kan föreslå förbättringar i den presenterade konstruktionen som kan implementeras i en senare version
- visat en stor grad av självständighet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarad kandidatexamen inom något av följande områden:
Elektronik
Programmering
Digitalteknik
För de som går högskoleingenjörsprogrammet TIMEL gäller avklarade kurser i:
HI1024 Programmering, grundkurs
HE1041 Mikdrodatorteknik, projektkurs
HE1030 Analog elektronik
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 9,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.