Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HN2011 Bedömningar och åtgärder av den fysiska miljön B 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HN2011 (HT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Arbetsfysiologi
  • Teorier om akuta och långsiktiga hälsoeffekter
  • Metoder för exponeringsmätningar och riskbedömningar
  • Interventionsstrategier

Lärandemål

Kursen övergripande mål är att ge studenterna kunskaper hur arbetsrelaterad fysisk belastning, vibrationer och buller påverkar hälsa och prestation. Efter kursen ska studenterna:

  • visa kunskap om hur fysisk belastning, vibrationer och buller i arbetet påverkar hälsa i rörelseorganen, hörsel samt prestation
  • visa kunskap och förståelse för teorier om mekanismer för arbetsrelaterade besvär i rörelseorganen och hörselpåverkan
  • visa färdighet och förmåga att utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av fysisk belastning, vibrationer och buller i olika arbetsmiljöer
  • visa färdighet och förmåga att föreslå arbetsmiljöförbättrande åtgärder, avseende belastningsergonomi, vibrationer och buller, samt identifiera möjligheter och hinder för implementering
  • visa värderingsförmåga och förhållningssätt genom att kritiskt granska riskbedömningar och åtgärdsförslag i relation till arbetsmiljölagstiftning och  vetenskaplig litteratur

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Arbete och Teknik på människan villkor, 2015. Prevent ISBN 9789173651950

Arbetslivsfysiologi, 2008. ISBN 9789144046266

Johansson, B. & Backteman, O. Buller och bullerbekämpning, 4. uppl., Arbetsmiljöverket, Solna, 2002. https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/bocker/buller-och-bullerbekampning/

Arbetsmiljöverket. Vibrationer i arbetet – hur du minskar risken för skador. Arbetsmiljöverkets publikationsservice, Solna, 2005. https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/bocker/vibrationer-i-arbetet---hur-du-minskar-risken-for-skador-bok/

Övrig litteratur tillkommer och meddelas inför respektive seminarie.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Godkänd tentamen (TEN1, 3 hp) Betygsskala A-F

Godkända laborationer (LAB1, 1,5 hp) Betygsskala P/F

Godkända övningar (ÖVN1, 3 hp) Betygsskala P/F

Slutbetyget grundas på samtliga moment

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd