Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

IC1010 Kognitionspsykologi 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan IC1010 (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

En kort beskrivning av kursens innehåll
-introduktion till kognitionspsykologin med betoning på aspekter som är av relevans för ämnesområdet människa-datorinteraktion och därmed relaterade delområden såsom IT och lärande, och IT och samarbete
-centrala kognitionspsykologiska teorier och frågeställningar inkluderande mentala representationer, lärande, minne, språk och tanke samt problemlösning
-vissa allmänpsykologiska frågeställningar som rör sambandet mellan kognition, perception och motivation samt allmän kunskap om kognitionspsykologins framväxt
-kognitionsvetenskapliga aspekter av viktiga informationsteknologiska tillämpningar inom beslutsfattande, riskbedömning, samarbete och lärande
-en introduktion till beteendevetenskaplig metodik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten ha;
Kunskap och förståelse om:
-Kunna redogöra för grundläggande teorier inom kognitionspsykologi
-Kunna redogöra för grundläggande begrepp och antaganden som görs inom kognitionspsykologi
-Kunna redogöra för kritik som riktas mot en traditionell kognitionspsykologi
Färdigheter och förmågor, kunna:
-reflektera kring och analysera grundläggande teorier inom kognitionspsykologin och dessas tillämparhet inom MMI
-reflektera kring och analysera grundläggande antaganden inom kognitionspsykologi som relaterat till den kritik som riktas mot kognitionspsykologi
-formulera, planera och genomföra en beteendevetenskaplig studie
-välja och tillämpa lämplig metod för att studera en viss problemställning
-skriva och rapportera en beteendevetenskaplig studie på ett vetenskapligt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
-bedöma etiska aspekter relevanta för beteendevetenskaplig forskning

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kurs ges under förutsättning att minst 30 studerande tackar ja till erbjuden plats.

Grundläggande högskolebehörighet (avslutad gymnasieutbildning inkl svenska och engelska).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Preliminärt:

John, R. Anderson: Cognitive Psychology and it´s implications (Upplaga: fourth edition), Freeman and company, 1995, 0-7167-3678-0

Fred, N. Kerlinger: Foundations of behavioral research (Upplaga: third edition), CBS College publishing, 1986

Winograd, T., Flores, F.: Understanding Computers and Cognition (Upplaga: 15th print. Oct 2000), Addison-Wesley, 1987

Artikelsamling
Föreläsningsbilder

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen på kursen består av ett grupparbete  och skriftlig tentamen. För grupparbete och tentamen gäller graderad betygsskala enligt A/B/C/D/E/Fx/F.

För betyget godkänd (E) på kursen krävs godkänd tentamen och grupparbete.

Deadline för grupparbetet finns och meddelas vid kursstart.

Betygsättning av hela kursen sammanvägs enligt:
Betyg A
Kräver betyg A på tentamen och minst betyg B på grupparbetet, eller
Kräver betyg B på tentamen och betyg A på grupparbetet
Betyg B
Kräver betyg B på tentamen och minst betyg C på grupparbetet
Betyg C
Kräver betyg C på tentamen och minst betyg D på grupparbetet
Betyg D
Kräver betyg D på tentamen och minst betyg E på grupparbetet
Betyg E
Kräver betyg E på tentamen och minst betyg E på grupparbetet
-----

Betygskriterier - gruppuppgift
Betyg A:
Relevant och uttömmande teoretisk diskussion och argumentation. Väl vald metod för besvarande av forskningsfråga. Väl utfört empiriskt arbete med lika väl valda avgränsningar. En mycket övertygande vetenskaplig argumentation. Oförvitlig formalia. Stor noggrannhet i akribi, beläggsteknik, käll- och litteraturförteckning.
Betyg B:
Relevant teoretisk diskussion och argumentation. Väl vald metod för besvarande av forskningsfråga. Väl utfört empiriskt arbete med lika väl valda avgränsningar. En övertygande vetenskaplig argumentation. Oförvitlig formalia. Stor noggrannhet i akribi, beläggsteknik, käll- och litteraturförteckning.
Betyg C:
Relevant teoretisk diskussion och argumentation. Lämpligt val av metod för besvarande av forskningsfråga. Empiri genomförd utan uppenbara brister. Teori, forskningsfråga, empiri och analys utgör en sammanhållen helhet. Formalia utan brister; noggrannhet i akribi, beläggsteknik, käll- och litteraturförteckning.
Betyg D:
Tillräcklig teoretisk diskussion och argumentation. Lämpligt val av metod för besvarande av forskningsfråga. Begränsad empirisk omfattning. Teori, forskningsfråga, empiri och analys utgör en sammanhållen helhet. Formalia utan större brister; akribi, beläggsteknik, käll- och litteraturförteckning.
Betyg E
Tillräcklig teoretisk diskussion och argumentation. Lämpligt val av metod för besvarande av forskningsfråga. Begränsad empirisk omfattning. Teori, forskningsfråga, empiri och analys utgör till största del en sammanhållen helhet. Formalia utan större brister; akribi, beläggsteknik, käll- och litteraturförteckning.
Betyg Fx
Svag teoretisk diskussion och argumentation. Olämpligt val av metod för besvarande av forskningsfråga. Teori, forskningsfråga, empiri och analys utgör ej en sammanhållen helhet. Formaliafel.
Betyg F
Teoretisk diskussion och argumentation saknas. Olämpligt val av metod för besvarande av forskningsfråga. Teori, forskningsfråga, empiri och analys utgör ej en sammanhållen helhet. Formaliafel.
-----

Betygskriterier - Individuell uppgift (skriftlig tentamen)
Tentamen består av två essäfrågor med betygskala A/B/C/D/E/Fx/F. För godkänt på tentamen krävs minst betyg E på båda frågorna.
Betyg A:
Relevant och uttömmande teoretisk diskussion och argumentation. En mycket övertygande vetenskaplig argumentation i besvarande av frågor. Oförvitlig formalia. Stor noggrannhet i akribi.
Betyg B:
Relevant teoretisk diskussion och argumentation. En övertygande vetenskaplig argumentation i besvarande av frågor. Oförvitlig formalia. Stor noggrannhet i akribi.
Betyg C:
Relevant teoretisk diskussion och argumentation. Genomtänkt användande av teori i besvarande av frågor. Formalia utan större brister, noggrannhet i akribi.
Betyg D:
Tillräcklig teoretisk diskussion och argumentation. Genomtänkt användande av teori i besvarande av frågor. Formalia utan större brister, noggrannhet i akribi.
Betyg E
Tillräcklig teoretisk diskussion och argumentation. Användandet av teori är till största del genomtänkt. Formalia utan större brister, noggrannhet i akribi.
Betyg Fx
Svag teoretisk diskussion och argumentation. Användandet av teori i besvarande av frågor är ej genomtänkt. Formaliafel.
Betyg F
Teoretisk diskussion och argumentation saknas. Användande av teori i besvarande av frågor är ej genomtänkt. Formaliafel.

Resultat på tentamensfrågorna vägs samman enligt:
Betyg A
Kräver betyg A på en av frågorna och minst betyg B på den andra
Betyg B
Kräver betyg B på en av frågorna och minst betyg C på den andra
Betyg C
Kräver betyg C på en av frågorna och minst betyg D på den andra
Betyg D
Kräver betyg D på en av frågorna och minst betyg E på den andra
Betyg E
Kräver betyg E på båda frågorna

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Robert Ramberg, robban@dsv.su.se, 08-164914