Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

IV1011 Onlinespel, spelcommunities och reklamspel 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan IV1011 (VT 2009–)
Rubriker med innehåll från kursplan IV1011 (VT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

• Onlinespelens historia och utveckling fram till dags dato.
• Onlinespelens karakteristika (spec. jämfört med andra datorspel respektive andra mötesplatser på Internet).
• Aspekter av onlinespel:
- - Marknad, design, produktion och drift av onlinespel
- - Relationer, grupper och gemenskaper i onlinespel
- - Berättelser i onlinespel
- - Lag och ordning i onlinespel
- - Pengar, ekonomi och ägande i onlinespel
- - Spelandet och spelkontexter

Lärandemål

Syftet med kursen är att ge en introduktion till onlinespel samt en översiktlig förståelse av vilken plats dessa har i ett större spelekonomiskt sammanhang.

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för vad onlinespel är och varifrån de kommer, det vill säga:
- - Förklara vad som kännetecknar onlinespel och hur dessa spel skiljer sig från andra (dator-)spel.
- - Beskriva onlinespelens historia och utveckling.
• Kunna redogöra för, värdera och försvara egna idéer om styrkor och svagheter (problem) med dagens onlinespel ur tekniska, sociala och ekonomiska perspektiv.
• Analysera exempel på samspelet mellan teknik och mänskliga beteenden i onlinespel.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

IV1010, ID1007

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Fastställs senare.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Hemtenta. Obligatorisk närvaro på kursens seminarier.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Magnus Johansson, magnus@dsv.su.se, 08-16 70 03

Övrig information

Kursen är en fortsättningskurs i datorspelsutveckling.