• Onlinespelens historia och utveckling fram till dags dato.
• Onlinespelens karakteristika (spec. jämfört med andra datorspel respektive andra mötesplatser på Internet).
• Aspekter av onlinespel:
- - Marknad, design, produktion och drift av onlinespel
- - Relationer, grupper och gemenskaper i onlinespel
- - Berättelser i onlinespel
- - Lag och ordning i onlinespel
- - Pengar, ekonomi och ägande i onlinespel
- - Spelandet och spelkontexter
IV1011 Onlinespel, spelcommunities och reklamspel 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IV1011 (VT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att ge en introduktion till onlinespel samt en översiktlig förståelse av vilken plats dessa har i ett större spelekonomiskt sammanhang.
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för vad onlinespel är och varifrån de kommer, det vill säga:
- - Förklara vad som kännetecknar onlinespel och hur dessa spel skiljer sig från andra (dator-)spel.
- - Beskriva onlinespelens historia och utveckling.
• Kunna redogöra för, värdera och försvara egna idéer om styrkor och svagheter (problem) med dagens onlinespel ur tekniska, sociala och ekonomiska perspektiv.
• Analysera exempel på samspelet mellan teknik och mänskliga beteenden i onlinespel.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
IV1010, ID1007
Utrustning
Kurslitteratur
Fastställs senare.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Hemtenta. Obligatorisk närvaro på kursens seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är en fortsättningskurs i datorspelsutveckling.