Hoppa till huvudinnehållet

KD2250 Ekologisk kemi, med projekt 9,0 hp

Ekologisk kemi är ett tvärvetenskapligt ämnesområde (kemi-biologi) och omfattar studier av biologiskt aktiva ämnen med beteende-modifierade egenskaper hos människor, djur, växter och mikroorganismer.

Kursen riktar sig till studenter och doktorander med kemi och biologi bakgrund som vill få grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i ekologisk kemi men kursen är också lämpad för studenter med intresse för biokemi, atmosfärskemi och medicinska tillämpningar.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan KD2250 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Identifiering av aktuella forskningsområden, såväl tillämpade som teoretiska, som behandlar kemiska signaler i ekologiska system, ex. feromoner hos insekter och andra djur och växtallelokemikalier.

Teoretisk och praktisk genomgång av metoder (såväl kemiska som biologiska) som används för att samla in och identifiera doft och smakämnen.

Belysa betydelsen av kemisk kommunikation för levande organismer (bl. a. oss själva och ”skadeinsekter”). Ge exempel på hur man i praktiken har lyckats med att byta ut giftiga kemikalier inom skogs och jordbruk till artspecifika biologiskt nedbrytbara naturliga signaler.

Kursen är tvärvetenskaplig och omfattar både kemiska och biologiska forskningsområden. Målgrupper är studenter, doktorander eller lärare med kemisk eller biologisk inriktning och som är intresserade av ekologiska problem och hur kemiska signaler (semiokemikalier) styr beteende, evolution och biodiversitet. Kursinnehåll och laboratoriemoment kommer att binda samman analytisk kemi/teknikutveckling, separationsmetoder, biokemi, organisk syntes, polymerkemi, dispenserteknik, ytkemi, struktur - aktivitetsberäkningar. De biologiska exemplen som tas upp ligger nära vårt dagliga liv bl a, maten, skogen, fälten, mygg och fästingar!

Laborationer kommer att ske i temaform med 2-4 personer. Egna intressen eller forskningproblem får gärna tas med som underlag till kursen.

Lärandemål

Syftet med kursen är att du ska ha grundläggande kunskaper i ämnet och att du ska känna till teori och teknik för insamling och identifiering av biologiskt aktiva ämnen med exempel från både land och vattenlevande organismer. Du kommer att få en överblick över hållbara biologiska kontrollmetoder av de skadeorganismer som förekommer i urban miljö samt i jord- och skogsbruk.

Efter kursen ska studenterna

  • känna till de vanligaste metoderna för att isolera biologisk aktiva naturprodukter
  • kunna använda olika kemiska insamlings och isoleringsmetoder
  • kunna separera en blanding av substanser med kromatografi (2D-GC, GC-MS, HPLC-MS, MPLC)
  • kunna identifiera enklare substanser med masspektrometri
  • kunna identifera och separera kirala flyktiga ämnen
  • kunna testa aktiviteten av substanser med en bioassay (vindtunnel, olfaktometer samt andra biologiska tester)
  • förstå vikten av att studera struktur-aktivitet för optimering av biologisk aktivitet
  • kunna använda dispenserteknik för kontrollerad avgivning av signalsubstanser
  • redogöra för hållbara alternativ till den konventionella användningen av insekticider herbicider och fungicider inom trädgårdsskötsel, jord och skogsbruk
  • redogöra för olika begrepp inom kemisk ekologi, t.ex feromoner, kairomoner, allomoner och mer allmänt semiokemikalier
  • känna till aktuella forskningsprojekt som behandlar kemisk kommunikation
  • kunna redogöra för, för och nackdelar med biologisk kontroll
  • kunna planera ett projekt med målet att identifiera och praktiskt använda biologiskt aktiva substanser för kontroll av skadeorganismer.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För fristående studerande krävs:
75 högskolepoäng (hp) inom kemi eller kemiteknik, 20 hp matematik och 6 hp programmering eller motsvarande, samt dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B

För programstudenter vid KTH krävs:
Minst 150 högskolepoäng från årskurs 1, 2 och 3 varav minst 110 högskolepoäng från årskurs 1 och 2 samt kandidatexamensarbete måste vara avklarade, inom ett program som innehåller:
75 högskolepoäng (hp) inom kemi eller kemiteknik, 20 hp matematik och 6 hp programmering eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Utdelat material

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationskurs, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Tentamen (TEN1; 3 hp).
Skriftlig och muntlig presentation av laborationsprojektet (LAB1; 3 hp, PRO1; 3 hp)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anna-Karin Borg-Karlson, akbk@kth.se, 08-790 84 49

Övrig information

Ersätter 3B1581