Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Utbildningens omfattning och innehåll

Omfattning
Arkitektexamen uppnås efter det att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng.
Grundutbildningen delas upp i tre basår (åk 1-3) på den grundläggande nivån och två fördjupningsår (åk 4-5) på den avancerade nivån. Arkitektexamen (Master of Architecture på engelska) uppnås efter det att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng.

Självständigt arbete (examensarbete)
För arkitektexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

Efter de tre första åren, som omfattar 180 högskolepoäng, kan studenten avlägga Teknologie kandidatexamen, Bachelor degree.

På den grundlägganden nivå sker undervisningen på svenska och engelska. På den avancerade nivån sker undervisningen i huvudsak på engelska.

Basutbildningen åk 1-3
Bachelor of Architecture
Grundläggande kunskaper om arkitekturämnet och arkitektyrket

Basutbildningen är strukturerad kring en successiv progression i gestaltningsprojekt, kurser och workshops. Alla arkitekturämnets olika skalor och problemområden grundläggs redan i årskurs 1 för att fördjupas, utvecklas och expanderas i fortsatta studier under påföljande läsår. Sambanden mellan olika undervisningsmoment är viktig då kunskaper, metoder och tekniker som förvärvas i kurser och workshops ska användas och implementeras i getsaltningsprojekten.

Projektundervisningen är uppbyggd kring lärarlag bestående av arkitekter och specialister från angränsande discipliner och ungefär 20-25 studenter och omfattar främst projektbaserade övningsuppgifter inom ämnesområdet arkitektur. Utöver projekten finns obligatoriska kurser i arkitekturämnets olika områden på KTH Arkitekturskolan, arkitekturteknik och arkitekturens historia och teori. Det tredje året inleds med stadsbyggnad och avslutas med ett kandidatarbete.

Avancerad nivå
De två avslutande åren på avancerad nivå innehåller kurser och valbara projekt, plus ett avslutande examensarbete.

ÅK 1: EXPERIMENT

Det övergripande målet för årskurs 1 är att ge studenterna grundläggande kunskaper i ämnet arkitektur. Arbetet under året ger en uppsättning verktyg och begrepp som möjliggör en kritisk förståelse för och en utveckling av ämnet och dess arbetsprocesser. Första året introduceras olika analoga och digitala tekniker för modell och ritning som redskap för att organisera och generera arkitektur inklusive byggda strukturer, urbana miljöer och en grundläggande historik.

ÅK 2: ARTIKULATION

Artikulationer introduceras i årskurs 2 som en fördjupning av kunskaperna i arkitekturämnet. En medveten arbetsmetod utvecklas genom projekt som handlar om sammansättning av byggnader, dess program och aktiviteter, livscykeltänkande och detaljen i relation till arkitekturgestaltning. Uppgifterna ökar i komplexitet och hanterar byggteknik, hållbarhet och mötet med användare och omvärld.

ÅK 3: PRAKTIKER, REFERENSER, PROFESSION

I årskurs 3 ligger fokus på hur studenten möter sin profession, förhåller sig till andra angränsande professioner, och förstår sitt sammanhang. Studenten introduceras och fördjupar sig i stadsbyggnadsämnet och lär sig förstå och använda kunskapsområdets begrepp och teorier. Vidare utvecklar studenten färdigheter att analysera och gestalta stadsbyggnadsprojekt av hög kvalitet på både översiktlig och mer detaljerad nivå.

För utbildningsplanens fjärde och femte årskurser planeras vissa förändringar, som avses beslutas under år 2011 och införas fr.o.m läsåret 2012/2013. Nuvarande text och kurslistor återfinns under bilaga 1b.