Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Årskurs 1

Enligt utbildningsplanen för programmet ingår dessa kurser i årskurs ett.

Observera att de eventuella anmälningskoder och perioder som anges är baserade på läsåret 2010/2011. Läses denna årskurs vid ett senare tillfälle kan andra anmälningskoder och perioder komma att gälla.

Gemensamma kurser

Gemensamma kurser

Obligatoriska kurser

Kurskod Kursnamn Omfattning Utbildningsnivå
A11CCA Arkitektur, inledande kurs 1 6 hp Grundnivå
A11HIA Arkitekturens historia och teori 1, översikt 6 hp Grundnivå
A11KOA Arkitekturkommunikation 1, konstnärlig gestaltning 4 hp Grundnivå
A11P1A Arkitekturprojekt 1:1, struktur 9 hp Grundnivå
A11P2A Arkitekturprojekt 1:2, vad är ett hus? 9 hp Grundnivå
A11P3A Arkitekturprojekt 1:3, Ordning och mening 9 hp Grundnivå
A11P4A Arkitekturprojekt 1:4, Bostaden 9 hp Grundnivå
A11POA Portföljbedömning 1 2 hp Grundnivå
A11TEA Arkitekturteknik 1 6 hp Grundnivå

Valfria kurser

Kurskod Kursnamn Omfattning Utbildningsnivå
A11IDA Introduktionskurs i design
frivillig
3 hp Grundnivå
A11INA Introduktion till arkitekturskolan
frivillig
2 hp Grundnivå
A11RHA Studieresa, åk 1 (hösten)
frivillig
3 hp Grundnivå
A11RVA Studieresa, åk 1 (våren)
frivillig
3 hp Grundnivå
A11VEA Snickerikurs
frivillig
1.5 hp Grundnivå

Kompletterande information

ÅRSKURS 1 (1010/2011)

Arkitekturens grunder

Mål
Det övergripande målet för årskurs 1 är att ge studenterna grundläggande kunskaper i ämnet arkitektur. Arbetet under året ger en uppsättning verktyg och begrepp som möjliggör en förståelse för och en utveckling av ämnet och dess arbetsprocess. Studenterna ska efter årets slut ha tillägnat sig grunderna i detta och självständigt kunna generera och utveckla idéer; vidareutveckla, fördjupa och precisera dessa i arkitektoniska förslag; digitalt sammanställa och kommunicera dem samt utvärdera och analysera detta.

Innehåll
Det projektbaserade ritsalsarbetet fordrar daglig närvaro under hela läsåret. Studierna fokuserar på att utifrån en serie grundläggande begrepp, utveckla redskap och metoder för arbeten och undersökningar med successivt ökad arkitektonisk komplexitet. Mycket av dessa arbeten bygger på en kontinuerlig växelverkan mellan en intellektuellt analytiskt undersökande och ett intuitivt arbete. Varje projekt utgår ifrån några grundläggande begrepp och några verktyg som introduktion till arkitektoniska undersökningar enl. följande:

Arkitekturprojekt:                
Crash Course:
Struktur, tomrum, skala o taktilitet
Modeller och digital dokumentation
Projekt 1, Struktur:
Modeller, geometri, skala och mjukvara (Rhino, Illustrator)
Projekt 2, Plats och program:
Modeller, skisser, ritningar, perspektiv och digital kommunikation
Projekt 3, Ordning och mening:
Modeller, texter, ritningar, bild, material, syntetiserande gestaltning
Projekt 4, Enhet och system:
Form, konstruktion, material, syntetiserande gestaltning

Arkitekturteknik
Grundläggande förståelse för konstruktion, form, geometri och material
Modell, ritning, text och bild

Arkitekturteori och historia 
Grundläggande orientering i teori och historia
Texter

Konstnärlig gestaltning       
Se, förstå, gestalta och analysera det två- och tredimensionella
Skulptur, bild, transformeringar

Portföljgenomgång           
Individuella samtal kring dokumenterade arkitekturprojekt
Samtal

Studieresor                         
Fördjupande arkitektonisk undersökning i annan kulturell kontext

Upplägg
   Arkitekturundervisningen är under hela första året projektbaserad och sker i en gruppgemensam ritsalsmiljö. Detta möjliggör en läroprocess där projekt genomförs i serier av individuella och kollektiva undersökningar som syftar till att iakttagelser och information bearbetas och sammanförs till ny kunskap. Dessa undersökningar utvecklar en förståelse för komplex och innovativa arkitektoniska system och lärprocessen bygger på en tydlig och tillåtande attityd för skapandet.
   Grupperna om drygt tjugo studenter och fyra lärare bildar ett lärarlag.  Lärarna är arkitekter, konstruktörer och konstnärer som under ledning av en årskursansvarig arkitekt utformar årets undervisning. Detta samordnas sedan med skolans övriga årskurser för att ge en genomtänkt, arkitektonisk kunskapstrappa där studenterna lär sig att bearbeta alltmer komplexa uppgifter.
   Läsåret har fem större projektuppgifter/kurser som tillsammans med kurser i arkitekturteknik, konstnärlig gestaltning och arkitekturens teori och historia ger en sammansatt introduktion till ämnet arkitektur. Merparten av tiden ägnas åt individuellt, gestaltande projektarbete.
   Pedagogiken syftar till att hos studenterna utveckla en kontinuerligt, självständig lärandemetod. Den introduceras under crashcoursen som ”learning by doing” och bygger på att i såväl deluppgifter som projektuppgifter, initialt producera en stor massa av information, modeller, bilder etc. Detta material sammanställs, analyseras och utvärderas för att generera material till en fördjupad undersökning som bearbetas, sammanställs och utvärderas o.s.v. Metoden syftar till att ge en växelverkan mellan ett intuitivt producerande och ett intellektuellt analytiskt undersökande. Ur detta utvecklas successivt en mer komplex, individuell syntetiserande gestaltningsmetod som sedan ligger till grund för att vidareutveckla och fördjupa de arkitektoniska kunskaperna i årskurs 2.

Generellt för årskurs 1

  • Undervisningen är på heltid i huvudsak på ritsal.
  • Undervisningen är individuellt projektbaserad, om ej annat anges.
  • Undervisningsspråk är svenska
  • Betygsskalan är godkänd/underkänd (pass/fail)

För godkänt i kurser krävs

  • att man som student har minst 80% närvaro på ritsal,
  • har närvaro och deltagande på föreläsningar, seminarier och uppgifter,
  • att projekt och delmoment är genomförda inom angiven tidsram,
  • att angivna skriftliga inlämningskrav är uppfyllda i alla delar
  • samt ett aktivt deltagande och full närvaro på slutseminarier och slutkritik.

Kompletteringsregler i basutbildningen
Projektrester
Det ingår i projektuppgifterna att arbetet skall utföras inom given tidsram.
* En student med rest i ett projekt skall direkt alltid få ett skriftligt meddelande om detta och om vad som skall göras för att projektet skall godkännas.
* Studenten får delta i nästa projekt, men resten måste vara kompletterad och inlämnad senast då detta påföljande projekt skall lämnas in. I annat fall får studenten inte fortsätta i årskursen.
* Om studenten tar studieuppehåll skall rester i höstprojekt kompletteras och lämnas in senast den 1 juni samma läsår. Efter denna tidpunkt kan projektet inte längre kompletteras.
* Rester i läsårets sista projekt måste kompletteras under den påföljande sommaren och lämnas in senast den 15 augusti. Efter denna tidpunkt kan projektet inte längre kompletteras.
Anm: För projekten gäller som förkunskapskrav att studenten skall vara godkänd i alla tidigare projekt, med tillägget att det accepteras en kompletteringsrest i det närmaste föregående projektet.
Kursrester
* En student som inte deltagit i eller som inte blivit godkänd en obligatorisk kurs skall alltid direkt få ett skriftligt meddelande om detta och om vad som skall göras för att kursen skall godkännas.
* Rester måste kompletteras och lämnas in senast den 15 augusti för att studenten skall flyttas upp till nästa årskurs.
* Om studenten tar studieuppehåll skall rester kompletteras och lämnas in senast den 15 augusti för att studenten skall flyttas upp till nästa årskurs. Om studenten skall återkomma till en vårtermin är sista datum 15 december.

Årskuransvarig lärare: Per Elde