Bli mentor till en kvinnlig eller icke-binär gymnasielev

Publicerad 2021-12-02

Vill du bidra till ett mer jämställt KTH? Just nu söker organisationen Pepp fler studenter som vill vara mentorer åt kvinnliga och icke-binära gymnasieelever.

Organisationen Pepp riktar sig till gymnasietjejer och arbetar med att inspirera, bredda synen på teknik och visa vilka möjligheter som finns inom teknikbranschen. Pepp skapar årligen ett mentorskapsprogram som är en plattform mellan gymnasieelever, studenter och näringslivet.

Just nu söker Pepp fler KTH-studenter  som vill ställa upp som mentorer åt kvinnliga eller icke-binära gymnasieelever. Ilona Melki läser tredje året på civilingenjörsprogrammet i Design och produktframtagning, och hon fick en mentor från Pepp när hon gick i gymnasiet.

– Pepp har varit otroligt viktig för mig i gymnasiet då jag alltid haft ett intresse för det tekniska, men samtidigt tvekade på om det är rätt för mig. När jag deltog i Pepp 2019 blev jag inspirerad och motiverad att fortsätta på det spåret. Pepp gav mig en större inblick i den tekniska branschen, säger hon.

Illona Melki, projektledare för Pepp.

Paras ihop efter exempelvis intresse

Som mentor på Pepp matchas du ihop med en gymnasieelev, en så kallad adept, som funderar på eller vill få en större inblick kring tekniska studier och teknikbranschen. Adepten får lära känna sin mentor och kan ställa frågor kopplade till teknik och KTH. Utöver det kan ni exempelvis delta på olika evenemang där ni tillsammans träffar ingenjörer på företag.

Mentorer och adepter paras ihop utifrån exempelvis gemensamma intressen, och tillsammans bestämmer de själva hur ofta de ses. I dag är Ilona Melki själv engagerad som projektledare i Pepp.

– Pepps vision är att kunna bidra till en jämställd och mångfaldig teknikbransch där tjejer och icke-binära trivs, utvecklas och vill vara. Idag kan jag stolt säga att jag är med i Pepp-gemenskapen och tillsammans med min grupp bidrar till detta, säger hon.