Mentor ger värdefull inblick i framtida karriär

Mentorn Jerry Onyeche och studenten Marina Brandt samtalar i entrén till KTH bibliotek.
Mentor Jerry Onyeche och student Marina Brandt tycker att det är viktigt att få insyn in i arbetslivet under studietiden. Därför uppmanar de fler personer att söka till mentorprogrammet. Foto: Nicky Rosenberg
Publicerad 2022-04-19

Det blev en perfekt match mellan mentor Jerry Onyeche och adept Marina Brandt. Sedan november har de träffats flera gånger för att jobba på CV och diskutera allt från byggnaders estetik till motivation.

– Jag dansar ut från våra möten, Jerry har så mycket energi och ger mig en otrolig självförtroende-boost, säger Marina Brandt.

Entrén till KTH bibliotek är ljus och luftig. I en nedsutten skinnsoffa sitter Jerry Onyeche, facilities manager på Shurgard som erbjuder magasineringslösningar. Mittemot honom sitter Marina Brandt, masterstudent inom Fastigheter och byggande. Det är förmiddagssol ute och ljuset faller på den stora palmväxten vid fönstret, bakom mentorparet. Det är bara tre månader sedan de träffades för första gången, men det är uppenbart att de trivs i varandras sällskap.

– Det bara klickade mellan oss, säger Marina Brandt.

Hon fann mentorprogrammet när hon valde mellan masterprogrammets olika inriktningar.

– Jag hade skrivit min kandidatexamen i fastighet och finans och det naturliga hade varit att fortsätta på ekonomispåret, men det kändes inte rätt. Så jag sökte till mentorprogrammet för att få vägledning. Sedan hann jag välja inriktning innan första mötet men Jerry har hjälpt mig att landa i mitt beslut, som blev byggprojektledning.

Jerry Onyeche studerade samma program som Marina Brandt, för 20 år sedan.

– Vissa lärare är kvar från min tid och några av hennes lärare är mina gamla klasskompisar, säger han.

Jerry Onyeche

Gör: Facilities manager för Skandinavien på Shurgard
Bakgrund: Magister i Fastigheter och byggande, tog examen 2001
Mentorerfarenhet: Sedan november 2021
Intressen: ”Fotboll och böcker. Jag läser just nu Elon Musks bok eftersom jag själv vill bli VD en dag.”

Marina Brandt

Gör: Studerar fjärde året på programmet Fastigheter och byggande
Erfarenhet som adept: Sedan november 2021
Intressen: ”Fäktning och klättring – utomhusaktiviteter i stort.”

”Känns bra att göra skillnad”

Jerry Onyeche fann mentorprogrammet via gruppen KTH Alumni på LinkedIn och ville använda sin erfarenhet för att stötta.

– Den största behållningen för mig är att hjälpa en student att få förståelse för arbetslivet. Det känns bra att göra skillnad.

Han berättar att under deras första möte sökte Marina Brandt svar på frågor om hennes framtida karriär. Hon ville veta om Jerry är lycklig med det han gör.

– Jag älskar mitt jobb, säger Jerry Onyeche och fortsätter:

– Jag ser på byggnader som levande varelser som jag tar hand om. Uppkommer skador behövs personer som förstår byggnadens anatomi för att plåstra om, som jag eller Marina.

Mentorprogrammet föreslår att mentor och adept ses minst fyra gånger under de fem månader programmet sträcker sig över. Jerry Onyeche och Marina Brandt har setts fler gånger. Ibland på caféer och andra gånger har de kört runt och kollat på byggnader.

– Jag har fått praktisk erfarenhet som jag inte får i skolan, säger Marina Brandt.

Motivation en viktig del av mentorskapet

Jerry Onyeche ser på sin roll som mentor som en motiverande kraft. Marina Brandt säger att han har hjälpt henne att förstå sin potential och kapacitet.

– Jerry har lärt mig att identifiera mina grundläggande värderingar som jag vill bygga en karriär utifrån. Jag vill ha kul och integrera mina passioner i livet och karriären, säger Marina Brandt.

– Alla som studerat på KTH är eftertraktade på arbetsmarknaden. Samtalen med en mentor kan ge självförtroendet att inse det, säger Jerry Onyeche.

Marina Brandt tror att utbytena mellan mentor och adept också har potential att fylla gapen mellan akademi och näringsliv.

– Under mina klasser pratar vi mycket om cirkulärt byggande, men det har inte nått många i branschen än. Möten som de här kan påskynda förändringen, säger hon.

Mot slutet av intervjun tas foton av mentorparet, de blir ombedda att prata med varandra för en naturlig bild. Något som skulle ha kunnat kännas obekvämt för många. Inte för dessa två, de hoppar rakt in i en konversation om den stundande dagen.

Nicky Rosenberg

KTH Alumni mentorprogram

Mentorprogrammet på KTH syftar till att stötta och inspirera en student inför kommande karriär och arbetsliv och skapa goda kontakter mellan student och arbetsmarknad. Mentor och student matchas i första hand ihop baserat på studiebakgrund och intressen och träffas sedan minst fyra gånger där mentor och student själva bestämmer upplägg.

Mentorn är en alumn, dvs. en tidigare student från KTH, med erfarenheter och kunskaper om hur livet efter examen kan se ut. Adepten är en student som vill utvecklas och förbättra sina prestationer i professionella sammanhang. Genom att samtala och lyssna på alumners erfarenheter får studenten extra förberedelse inför yrkeslivet. Deltagare är med på två gemensamma träffar, en vid uppstart och en som avslutar programmet.

I årets program, som startade i oktober förra året och avslutas i mars, deltar 68 alumner och 74 studenter. Nästa program förlängs och är mellan oktober 2022 och maj 2023. Ansökan öppnar den andra maj i år.

Engagera dig som mentor till en student

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH