Ett uppdragsdrivet tillvägagångssätt för klimatåtgärder

Infografik
En vetenskaplig kunskapsbas, genererad som ett resultat av globala klimatbedömningar, ger en grund för att förstå nuvarande brister och begränsningar i forskningsprocessen. Tvärvetenskapliga ”uppdrag” för ny klimatforskning är utformade för att tackla dessa begränsningar och erbjuda lösningar för att effektivisera policyn samtidigt som man omdefinierar strukturen för befintliga forskningsmetoder. Bild med tillstånd av författarna.
Publicerad 2023-06-29

Med utgångspunkt i KTH Climate Action Centres integrerade förhållningssätt kring klimatforskning och möjligheten att sammaföra KTH:s fem forskningsskolor,
föreslår forskarna vid centrumet ett mer uppdrags-drivet tillvägagångssätt. De har identifierat hur universitetsövergripande uppdrag för klimatåtgärder kan se ut, samt metoder för att genomföra dessa uppdrag. I en ny kommenterande artikel introducerar de detta nya perspektiv på forskning kring klimatåtgärder.

Forskare från KTH Climate Action Centre har publicerat en kommentarartikel i Nature Portfolio-tidskriften npj Climate Action, där de presenterar Centrets unika tillvägagångssätt för att överbrygga kunskaps-handlingsklyftan inom klimatforskning. Mission-driven-ansatser har framgångsrikt använts inom industri och teknik, men inom den globala miljö- och klimatförändringskontexten finns det mer komplexitet och fler intressenter involverade. Genom att sammanföra det mångsidiga arbetet från KTH:s fem forskningsskolor har vårt tvärvetenskapliga team framhävt exempel på hur vi identifierar universitetsomfattande uppdrag som syftar till klimataktion samt strukturer för att genomföra dessa uppdrag.

Vårt integrerade tillvägagångssätt inom klimatforskning syftar till att sammanfatta vetenskaplig kunskap, verktyg och innovationer som framkommer ur den omfattande kunskapswebben som finns i svårtillgängliga format, såsom IPCC-rapporter, och omvandla det till verkställbara klimatlösningar i samhället.

Läs artikeln i Nature Portfolio journal: A mission-driven approach for converting research into climate action

Författare: Daniel Adshead, Haluk Akay, Christophe Duwig, Elina Eriksson, Mattias Höjer, Karin Larsdotter, Åsa Svenfelt, Ricardo Vinuesa & Francesco Fuso Nerini