Ansökan till Magganhubbens pilotprogram är nu öppen

Students working
Publicerad 2024-02-22

Magganhubbens pilotprogram erbjuder engagerade studenter en unik möjlighet att arbeta med samhällsutmaningar för ett mer hållbart och rättvist samhälle, koordinerat av KTH Global Development Hub (GDH).

2022 tilldelades KTH:s föredetta vicerektor och Professor Emeritus Margareta Norell Bergendahl KTH:s KTH:s pris för industrisamverkan. Detta prestigefyllda pris bär med sig en prissumma ämnad för att stödja initiativ till samarbeten prioriterade av pristagaren bland KTH:s aktiviteter. Den föreslagna användningen av denna prissumma är att starta ett pilotprojekt, känt som Magganhubben, för att främja KTH:s kapacitet att driva utmaningsdriven utbildning för en grönare och mer rättvis framtid.

Magganhubbens pilotprojekt erbjuder studenter en unik möjlighet att:

• Delta i utmaningsdrivna projekt för att hantera samhällsproblem.
  • Samarbeta med ett mångfaldigt samfund: Arbeta bredvid andra studenter, fakultetsmedlemmar, och externa aktörer för att främja interdisciplinära samarbeten och utbyten av idéer.
  • Netvärka med externa intressenter: Få kontakt med professionella från olika industrier och forskningsinstitut.
  • Utveckla både tekniska och sociala färdigheter: Utforska de tekniska aspekterna av problemlösning och samtidigt beakta implikationerna för samhället.
  • Få finansiell kompensation: Utvalda studenter kommer att få kompensation ekvivalent till studiemedel för längden av projektet.

Magganhubbens pilotprojekt är schemalagt att ta plats under juni månad, med ett preliminärt uppstartsmöte i maj. Utöver att arbeta med givna samhällsutmaningar, anordnat under GDH:s styrning, kommer studenterna att ha tillgång till Open Lab-området – på andra våningen av Valhallavägen 79 under projektets period.

Interessserade studenter är välkomna att ansöka genom att slutföra ett formulär som hittas via följande länk: www.kth.se/en/om/internationellt/globaldevelopmenthub/nyhet/open-call-maggan-hub-pilot-call-for-participants-1.1316115 . 28 February 2024 är sista ansökningsdag. Utvalda kandidater blir notifierade inom tre veckor efter ansökningsperiodens slut.