Climate Politics in Action #5 Journalistik, klimat och rapportering av kriser med Erika Bjerström

Publicerad 2023-03-22

Onsdagen den 15e mars besökte Erika Bjerström, global klimatkorrespondent för SVT, Climate Action huset för det femte Climate Politics in Action evenemanget. Flera olika ämnen diskuterades under dialogen, lett av studentarbetare Samantha Arpas, och KTH-studenter var välkomna att delta i diskussionen.

"Min ledstjärna är vetenskapen" konstaterade Bjerström som svar på frågan om hur hon håller sig objektiv i klimatrapporteringen, och hon tog specifikt upp IPCC rapporten som ett viktigt verktyg i hennes arbete. Hon nämnde sedan att hon blivit rapporterad till etiknämnden varje gång hon rapporterat om klimatförändringar. Hittills har hon ej blivit åtalad. Hon finner det underligt att hennes kollegor kan rapportera på ekonomin och senaste nytt utan kommentar medan hennes klimatrapportering får henne att bli stämplad som en aktivist, när hon egentligen bara rapporterar på det som forskare är överens om.

Med 30 års erfarenhet av klimatrapportering blev Bjerström frågad om hur klimatdebatten förändrats genom tiderna. För fem år sen så hade hon sagt att hon var positiv och imponerad över framstegen som gjorts gällande att klimatdebatten ska tas på allvar, men den senaste tiden har hon varit orolig över att länder såsom Storbritannien och Tyskland startar upp kolgruvor som ska vara i drift i 30 år, och den mängd dragning som vetenskapsförnekare har fått både utomlands och i Sverige. Det har också varit problem med "nyhetsundvikare" enligt Bjerström, folk som slutat försöka hänga med i nyheterna då rapporteringen av krig, energikris och klimatet är så deprimerande.

Bjerström har nyligen blivit anklagad för att utöva white supremacy när hon frågade Mia Motley om korruption i tredje världen i en intervju som blivit viral på TikTok, vilket Erika blev modfälld av och motiverade sitt ställande av sådana frågor med att få ut ett bra svar från Motley, vilket Bjerström anser att hon lyckades med. Diskussioner om att ställa sådana frågor följde med studenter som närvarade i Climate Action huset.

Som ett tillägg till den nuvarande debatten mellan industrialiserade nationer och utvecklingsländer om vilka nationer somska göra vad uttryckte Bjerström irritation med industrialiserade länders vana att endast vilja prata om klimatanpassning eftersom klimatlindring (att minska konsumtionen i detta fall) är det som faktiskt hade inneburit en uppoffring för industrialiserade länder.

Efter evenemanget följde ett informellt mingel där studenter stannade kvar och fortsatte diskutera dessa frågor med både Erika och med varandra. Ett lyckat evenemang, hoppas vi ses på nästa!