KTH Climate Action Centre på Forskarfredag 2023

Frågor på post-it lappar som studenter satt upp på väggen.
Post-it-lappar med frågor om klimatkrisen skrivna av elever.
Publicerad 2023-10-06

Varje år anordnas Forskarfredag, en mässa där elever från årskurs 9 och gymnasiet får möjlighet att träffa forskare och lära sig om deras forskningsprojekt. I år var KTH Climate Action Centre på plats för att diskutera klimatet och projektet Climate Qs.

Climate Qs är ett projekt som syftar till att öka kunskapen om klimatåtgärder bland ungdomar. Under Forskarfredag mötte KTH Climate Action Centre ungdomar på plats och för att prata med dem om klimatet och klimatåtgärder.

Helena Glisén
Helena Glisén, Forskningsingenjör på KTH Climate Action Centre.

– Efter samtal med eleverna var de tydligt att de flesta känner sig maktlösa inför klimatkrisen och ”långt borta” vilket gör att intresset för frågan minskar. Vi vill att ungdomarna ska känna precis tvärt om – att det finns mycket de kan göra och klimatkrisen är högst aktuell för oss alla, vi försöker därför utveckla verktyg som kan göra ungdomarna mer insatta i klimatfrågan och mer redo att möta de klimatutmaningar vi har framför oss, säger Helena Glisén, Forskningsingenjör på KTH Climate Action Centre.

Under evenemanget fick eleverna skriva frågor till centrumets klimatforskare och sätta upp dem på väggen. Vid dagens slut var väggen fylld med frågor, och många av dem handlade om vad eleverna själva kan göra för att bidra till lösningen.

”Vem tycker du har störst ansvar för att agera på klimatkrisen”, ”Kan vi leva med kor?”, och ”I vilka fall är det bättre att utveckla och byta ut mot nya produkter istället för att reparera och uppgradera gamla?”, var några exempel.

Dessa och andra frågor och perspektiv kommer att bli en del av underlaget till att utveckla Climate Qs.