KTH Japan Day bygger broar genom språk, kultur och samarbete

Deltagare på KTH Japan Day
Per Lundqvist, Pär Jönsson, Akiko Shirabe och andra deltagare på KTH Japan Day.
Publicerad 2023-12-06

När institutionen för Språk och kommunikation tillsammans med Japanska ambassaden i Sverige arrangerade KTH Japan Day den 27 november, hölls en paneldebatt i samarbete med KTH Climate Action Centre. Evenemanget lockade en bred publik med allt från nyblivna studenter till erfarna professorer.

Målet med KTH Japan Day var att erbjuda KTH-anställda och studenter som studerar japanska – eller är engagerade i forskning som är relaterad till Japan – en plattform för att stärka relationer och nätverka.

– Vi lägger särskild vikt vid att ge unga studenter inom teknik och vetenskap möjligheter att utöka sina kontakter med Japan genom interaktioner med forskare och japanska företag, säger Akiko Shirabe, japansk lektor vid KTH Språk och kommunikation.

ITM-skolans chef, Pär Jönsson, som samarbetar mycket med universitet i Japan, höll ett välkomsttal. Masaki Noke, Japans ambassadör i Sverige, talade om vikten av att stärka relationen mellan Sverige och Japan. Tomoya Tanaka, förste sekreterare vid Japanska ambassaden, presenterade programmet ”Japanese Government Scholarship Program”.

De två företagen Mitsubishi Electric Europe Scandinavia och Senseair AB deltog också i evenemanget och presenterade sin nytstartade satsning på praktikplatser och examensprojekt för studenter som läser japanska kurser vid KTH.

Paneldebatten i samarbete med KTH Climate Action Centre tillförde med en akademisk aspekt till evenemanget. Panelen bestod av KTH-forskarna Francesco Fuso Nerini och Dilip Khatiwada, båda från Institutionen för Energiteknik, flera japanska företag (Akihiro Kambara, Mitsubishi Electric Europe Scandinavia och Mitsuhiro Yamamoto, Sumitomo Corporation / Aimo Holding AB) och KTH-studenten Emilia Tidblad, som läser Energi och miljö. Det gav en bra blandning av människor för att diskutera globala frågor. Samtalet leddes av professor Per Lundqvist från Institutionen för Energiteknik.