Aktiemarknaden ger sitt bidrag till klimatåtgärderna

Diplomutdelning i the Re:turn initiative 2022
Vid diplomutdelningen fick de tre organisationerna tillfälle att träffa varandra och de som arbetat med initiativet på Nordnet. Foto: ITM.
Publicerad 2022-04-04

KTH Climate Action Centre, Håll Sverige Rent och Stiftelsen för Östersjölaxen har fått en tredjedel var av en donation från den digitala banken Nordnet och dess kunder. Den 1 april var det dags för diplomutdelning i the Re:turn initiative.

Genom the Re:turn initiative vill Nordnet, tillsammans med sin största ägare Öhman, stötta organisationer som gör viktiga insatser för miljön. De donerar därför en liten summa för varje aktieaffär som görs under året.

Bankens kunder har fått rösta fram fördelningen av donationen, och det visade sig att de kände lika stort engagemang för alla tre kandidater. KTH Climate Action Centre, Håll Sverige Rent och Stiftelsen för Östersjölaxen får därmed ungefär en tredjedel var.

Enligt Karin Larsdotter, vice föreståndare på KTH Climate Action Centre ger donationen om cirka 900 000 SEK möjlighet att starta upp några viktiga projekt tidigare än planerat:

– Vi kommer att kunna starta nya pilotprojekt inom forskning med hjälp av den extra finansieringen. Ofta kan en mindre startsumma till ett mindre projekt möjliggöra att projektet utvecklas till något större som gör stor klimatnytta, säger Karin Larsdotter.

Ett annat område som nu kommer att kunna prioriteras är att ta fram inspirerande information om klimatomställning för både allmänhet och organisationer.

– Vi kommer att börja jobba med gymnasieskolor för att i dialog med dem ta fram material som är relevant för unga, en viktig grupp inom klimatarbetet, säger Karin Larsdotter.