Vinnarna utsedda i tävling med temat klimat och hälsa

Vinnare
Vinnare och andrapristagare besökte KTH Climate Action Centre för prisutdelningen.
Publicerad 2024-03-04

KTH, SU och KI, som tillsammans kallas Stockholm Trio, har inlett ett samarbete kring klimatåtgärder. Som en del av samarbetet har de organiserat en studenttävling med det övergripande temat ”Klimat och Hälsa”. Under en tvåveckorsperiod har tävlande lag med studenter samarbetat för att tackla utmaningar som hur utsläpp av växthusgaser kan minska och staden göras mer motståndskraftig mot effekter av klimatförändringen.

Med endast sex år kvar tills Stockholms stad ska uppnå sitt ambitiösa mål att bli klimatpositiv år 2030 är insatserna höga. Ett klimatpositivt Stockholm måste minska utsläppen av växthusgaser och förbereda sig för extremt väder som kan göra stadslivet mer utmanande. För att tackla dessa utmaningar är tvärvetenskapliga samarbeten och innovativa idéer avgörande. Därför har Stockholm Trio – bestående av KTH, SU och KI – slagit sig samman för att organisera en studenttävling. Juryn har bestått av representanter från varje universitet tillsammans med Stockholm stad.

Tävlingens övergripande tema var ”Klimat och Hälsa”, med utgångspunkt i stadens fokus på hållbar framtid. Under en tvåveckorsperiod samarbetade studentlag från de deltagande universiteten för att tackla några av stadens mest angelägna utmaningar. Studenterna presenterade därefter lösningar som främjar både klimatåtgärder och god hälsa och välbefinnande i staden.

De utvalda studentprojekten täcker ett brett spektrum av områden och handlar bland annat om sätt att minimera risken för fall med tanke på framtida vintrars förhöjda risk för isbelagda gator, åtgärder som underlättar för medborgare att hantera varmare somrar och planer för att minska utsläppen från privata bilar – en av stadens största källor till växthusgasutsläpp.

Vinnande projekt: ”Winter Sponge City”

Tävlingsvinnaren var ett team som arbetade med ett projekt kallat ”Winter Sponge City”.

Vad handlar ert projekt om?

– Vårt projekt syftar till att förbättra skicket på gångvägarna i Stockholms stad under vintern. På grund av snabba temperaturförändringar och vattentäta ytor fryser smältvatten till hal is på trottoarerna. Detta är farligt för personer med högre risk för frakturer, och minskar människors vilja att delta i utomhusaktiviteter vintertid. För att lösa detta problem föreslår vi en 3-stegslösning baserad på konceptet ”Sponge City”, vilket innebär att stadens avloppssystem kan hantera vatten mer effektivt med hjälp av naturbaserade faciliteter.

Hur kan ert projekt hjälpa till att förbättra hälsan för Stockholms invånare och bidra att staden når sitt mål att blir klimatpositiv?

– Hälsoproblem som beror på bristande motion kan minska, och de allmänna hälsotillstånden förbättras. Det kommer att spara pengar för hälsovården vintertid, utgifter som generellt sett är högre än kostnaderna för vinterväghållning. Genom minskad bilanvändning kommer växthusgasutsläppen att minska och vegetationen kan ytterligare förbättra luftkvaliteten i staden. Alla dessa fördelar kommer att bidra till möjligheten att uppnå klimatmålen ”Hållbara städer och samhällen” (SDG 11 ), ”Klimatåtgärder” (SDG 13) och ”God hälsa och välbefinnande” (SDG 3).

Härnäst för tävlande lagen

Under våren kommer studenterna att presentera sina idéer igen, den här gången i Stadshuset. Eftersom studenternas idéer inspirerar kommer de nu ha möjlighet att presentera sina projekt för andra som arbetar med liknande frågor i staden.