Stärk ditt CV med Certifikat i global kompetens

Hej!

Idag vill jag ge ett tips som kan få ditt CV att sticka ut lite extra efter studietiden, nämligen att få ett certifikat i global kompetens. Häromdagen fick jag ett mail med mitt certifikat vilket jag blev väldigt glad över!

För att få ett certifikat i global kompetens måste man läsa två olika kurser samt få någon slags internationell erfarenhet. Tillvägagångssättet innehåller tre steg vilka jag listar här nedan:

Gå kursen LS1600 Interkulturell kompetens (4,5 hp)

Det första steget innebär alltså att gå kursen Interkulturell kompetens. I den här kursen får man bland annat lära sig om olika teoretiska modeller för att analysera skillnader i kultur och kommunikation. Det är en väldigt interaktiv kurs och examinationen sker löpande varje vecka.

Åk på MFS, utbytesstudier eller motsvarande

När man har avklarat första kursen är det dags att åka utomlands. Man kan exempelvis åka på utbytesstudier, MFS eller utlandspraktik.

Gå kursen LS2600 Global kompetens (3 hp)

Det tredje och sista steget är att läsa kursen Global kompetens. I den här kursen får man mer fördjupad kunskap genom att bygga vidare på första kursen tillsammans med sina egna internationella erfarenheter. När kursen är genomförd får man ett certifikat i global kompetens!

Jag rekommenderar verkligen att läsa kurserna. Jag tyckte att de var väldigt intressanta och inspirerande. De fick mig att reflektera över tidigare upplevelser men tillät mig även att tillämpa kunskapen jag lärde mig i min vardag.

Hej! Mitt namn är Ellinor och jag läser mitt femte och sista år på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö. Mastern jag läser heter Hållbar energiteknik med inriktning hållbar kraftproduktion. Under vårterminen gör jag och min kompis Erika vårt examensarbete i Fiji. Här på bloggen kommer ni få läsa om min vardag på andra sidan jorden samt information om hur man går tillväga om man vill göra ett examensarbete utomlands. Hoppas ni vill följa med på min resa!