Hoppa till innehåll

Mitt MFS projekt i Colombia

Hallå igen! I detta inlägget tänkte jag berätta mer om mitt MFS projekt i detalj, hur vi kom i kontakt med projektet och vad man bör tänka på innan man åker iväg.

Från första gången jag hörde talas om MFS visste jag att jag ville åka eftersom jag såg det som en unik möjlighet som jag var tvungen att ta vara på! Jag började spåna på idéer tillsammans med min kompis som också var sugen på att åka, och vi kom rätt tidigt i kontakt med den svenska välgörenhetsorganisationen Ankarstiftelsen via min bästa kompis mamma som jobbar där. Ankarstiftelsen är en organisation som jobbar med bland annat vattenprojekt i Amazonasregionen i Colombia. De hade ett projekt som gick ut på att installera solceller som skulle driva en vattenpump i en av byarna längs Amazonasfloden, vilket passade som handen i handsken med vår utbildning! Vi hade tur att tre tjejer i vår klass också kom i kontakt med samma välgörenhetsorganisation, och fick ungefär samma projekt fast i en annan by. Det slutade med att vi bodde ihop nere i Leticia och gjorde i princip allt ihop!

Bland de första dagarna i Colombia på en Amazonastur
Här är vi med vår Colombiapappa, Reinaldo! Det var hos honom och hans fru vi bodde hos under 2 månader
En intressant upplevelse var matkulturen nere i Amazonas. Varje restaurangbesök upplevde vi en ny, väldigt intressant kombination av ingredienser….

De första veckorna var vi lite bortkomna haha, allt var väldigt nytt och annorlunda. Men efter några veckor fick vi verkligen in en rutin av att vakna tidigt, skriva uppsats, handla och laga lunch, siesta (såklart) och äta middag och spela kort. Väldigt chill vardag helt enkelt! Några dagar i veckan var vi även ute i byarna och jobbade praktiskt samt lärde känna folket i byn. Det var så spännande!! Lite bilder från det:

Båttur runt 40 min till byn Canaan där vi gjorde vårt projekt
Lek med barnen var alltid ett måste!
Men också jobb! Här mätte vi vattenkonsumptionen i hushållen

Så fin miljö runt byarna och Leticia. Vårt projekt gick inte riktigt som tänkt då vi hade planerat att installera solceller till byns vattenpump och hade beställt utrustning från ett colombianskt företag innan vi åkte från Sverige, men (som vi hade blivit förvarnade innan) gick det inte som tänkt eftersom delar av utrustningen aldrig kom. Då kändes det surt men det gäller att vara anpassningsbar! Eftersom solcellerna faktiskt kom i tid så kunde vi börja planera var de skulle byggas och vi började även bygga solcellsstrukturen med några andra lokalbor från välgörenhetsorganisationen. Och allt löste sig med kandidatarbetet med! Allt löser sig alltid 🙂

Om ni har frågor eller något särskilt som ni vill att jag ska ta upp är det bara att kommentera! I nästa inlägg tänkte jag beskriva en vanlig dag i Leticia.

Ha en bra helg!

MFS tema, intro

Hallå allihopa! Nu kör vi igång MFS-tema på bloggen någon vecka framöver. Jag var på ett MFS i Colombia under våren 2019 och skulle säga att det var den bästa upplevelsen under min KTH tid! Jag har pratat lite om mina erfarenheter i Colombia tidigare i bloggen (Latinamerika temat) men under kommande veckor kommer jag prata mer MFS-specifikt, om projektet och hur en vanlig dag där nere kunde se ut.

Vad är MFS? MFS står alltså för Minor Field Study och är en möjlighet för studenter att bedriva fältstudier i ett utvecklingsland i samband med examensarbetet på kandidat-eller masternivå. MFS är ett Sida-finansierat stipendium och kan täcka en del av dina kostnader.

När ansöker man? Utlysning av stipendiet brukar ske terminen innan man åker (vi sökte på höstterminen, HT18 och åkte under senare delen av VT19). På grund av pandemin kommer det troligtvis inte blir någon utlysning av stipendier under VT21 för att åka på MFS HT21, men det finns absolut hopp för att söka under den vanliga ansökningsomgången som sker under HT21 för att åka under VT22!

Mer information om MFS går att hitta på KTHs hemsida. På onsdag kommer ett webbinarium hållas med mer information om MFS, där MFS-handläggare och en tidigare student kommer medverka.

I veckan kommer jag skriva mer om min MFS-upplevelse, vårt projekt, hur vi började processen med ansökning och hur en vanlig dag kunde se ut där nere. Hoppas vi ses här!

 

Från en ledig dag då vi tog båten över till ett ”regnskogshotell” i Peru

Intervju med Simon om att åka på utbyte i Mexico

Hejsan allihopa och glad påsk på er! Hoppas ni njuter av ledigheten. Vi fortsätter på Nordamerikatemat men i detta inlägget tar vi upp hur det är att åka på utbyte i Mexico! Jag har intervjuat min kompis Simon som var på utbyte i Mexico City under våren 2020. Han har gjort ett väldigt bra jobb med att svara på frågorna så hoppas ni tycker det intressant!

Vad var de största fördelarna och nackdelarna med att åka på utbyte till Mexiko? Var det något du önskade du visste innan du åkte dit?

Den största fördelen med ett utbyte i Mexiko är hur mycket det finns att uppleva! Allt från storstadspuls i Mexiko City, fantastiska vatten (om man tycker om att dyka) i Baja California till surfparadis i Oaxaca. Jag studerade i Mexiko City, en stad med nästan tio miljoner invånare. Staden är uppbyggd av olika stadsdelar som har vuxit ihop och bildat en megastad, där varje stadsdel har sin unika kultur och sitt unika utseende. Det finns allt från stora skyskrapor, finansområden och köpcentrum, till lugnare delar med grönska, lummiga parker och mysiga caféer. Med det sagt är stadspulsen helt klart kännbar, det är alltid ljud och rörelse var man än går. Jag ser inga direkta nackdelar, annat än avståndet och tidsskillnaden, som är speciellt påtaglig om man läser någon kurs på distans från KTH. Alla utbyten utanför Europa kräver lite mer planering gällande försäkringar och studieupplägg, men det är absolut inget hinder och man får bra hjälp av utbyteskoordinatorn vid KTH.

Hur var det att vara där under Coronapandemin? 

Coronaviruset bröt ut lite senare i Mexiko än i Europa, vi hade fullt med aktiviteter på campus fram till mitten av mars ungefär. När vi gick över till distansundervisning valde de flesta utbytesstudenter att resa hemåt, men då situationen var sämre i Europa valde jag att stanna kvar och hoppades att situationen snart skulle återgå till det normala. Efter tre veckor i isolering började vi få som var kvar inse att det troligtvis inte handlade om veckor, utan månader, innan vi kunde återvända till fysiska föreläsningar. För att slippa sitta ensamma och läsa alla kurser på distans flyttade vi utbytesstudenter som var kvar (fem stycken) ihop i en villa i utkanten av staden, där vi fortsatte med kurser via Zoom. När vi inte pluggade hade vi grillkvällar, lagade mat, solade och fördrev tiden med olika sällskapsspel. Det var jag från Sverige, Dinh från Nederländerna/Vietnam, Gaelle och Louis från Frankrike och Iane från Mexiko/Canada, så vi brukade ha olika temakvällar där vi lagade mat från olika länder. Så även om utbytet blev väldigt annorlunda mot vad vi hade planerat, blev det en unik upplevelse på sitt sätt.

Hela situationen var ganska oklar till en början, alla som vistades i Mexiko uppmanades att stanna hemma så mycket som möjligt, men det var heller inget utegångsförbud. Tack vare att vi hade en vän med tillgång till bil kunde vi fortfarande göra dagsutflykter till de nationalparker som fortfarande var öppna, och många restauranger höll öppet med avståndsbegränsningar.

Vi hade planerat att resa både under påsken men även efter att ha avslutat alla kurser på universitet, men det blev såklart inställt på grund av Corona. Kombinationen av att vilja se mer av Mexiko, och att vi var tvungna att flytta då huset vi bott i skulle hyras ut till någon annan ledde till en kompromiss där vi hyrde en bil och körde söderut, mot Oaxaca. Slutet av utbytet spenderade vi antingen med att lära oss surfa eller solandes i en hängmatta i södra Mexiko.

Hur bra behövde man kunna spanska? Var kurserna på engelska eller spanska?
Universitet jag studerade på, Tec de Monterrey, erbjuder kurser både på engelska och spanska. Jag valde att läsa ungefär hälften av kurserna på spanska och hälften på engelska. Ibland kunde en kurs på engelska bestå av enbart spansktalande elever, varför språket blev ganska flytande under diskussioner och liknande, men om kursen var på engelska var all examination och alla inlämningsuppgifter på engelska.

Generellt skulle jag säga att man klarar sig studiemässigt med enbart engelska om man väljer kurser som går på engelska. Men ur ett socialt och kulturellt perspektiv får man ut så mycket mer av sitt utbyte om man kan åtminstone lite spanska. Det underlättar när man beställer mat, frågar om vägen, åker kollektivt, letar efter någonstans att tvätta kläder och allt annat man måste göra i vardagen. Man märker också hur folk skiner upp när man pratar spanska. Är man rädd att gymnasiespanskan är lite ringrostig så ska man absolut inte låta det bli ett hinder, det finns inget bättre sätt att lära sig ett språk än att kastas in i situationer som kräver att man vågar försöka, och spanskan i Mexiko sägs vara ganska enkel att förstå jämfört med många andra länder.

Reser man utanför Mexiko City är andelen engelsktalande generellt mycket lägre och det underlättar väldigt mycket om man kan grundläggande spanska. Men åter igen, man ska inte låta språket vara ett hinder.

Hur var kurserna jämfört med KTHs kurser?

Kurserna höll en hög nivå, men upplägget skiljde sig en del från vad vi är vana vid på KTH. Examinationen var uppdelad i två ”partials”, mindre tentor under kursens gång, och en ”final”, som kan jämföras med en vanlig tenta vid valfri kurs här på KTH. Slutbetyg baseras på en viktning av de tre, man kan med andra ord väga upp en dålig partial genom att skriva en bra final. Klasserna var mycket mindre vilket gjorde att det var mer interaktion mellan lärare och studenter, nästan som på gymnasiet. Jag läste kurser som alla inkluderade någon form av projekt, så det är möjligt att andra kurser har ett annat upplägg. Generellt kändes lärarna väldigt flexibla och hjälpsamma, om det var pga att jag var utbytesstudent eller inte vet jag inte, men jag (och många andra) fick exempelvis tentor flyttade då de krockade med planerade resor.

Schemat var uppdelat i två block, förmiddag och eftermiddag. Som tidigast började vi 08:00 och som senast slutade vi 22:00. Tanken är att man deltar i antingen förmiddagsblocket eller eftermiddagsblocket, men som utbytesstudent är det svårt att pussla ihop rätt kurser, så risken stor att man hamnar i båda. Det kan vara bra att titta en extra gång på schemat och försöka planera, så man inte får en sex timmar håltimme mitt på dagen (check). Campus hade väldigt mycket att erbjuda, allt ifrån restauranger och caféer till träningspass och gym, så det var aldrig ett problem att fördriva tiden mellan föreläsningar.

Beskriv en händelse som påvisar mexikansk kultur!

Det första jag kommer att tänka på är hur otroligt gästvänliga alla är. Allt ifrån mottagandet på universitetet, både av lärare och studenter, till alla människor jag mötte under mitt utbyte. En händelse jag speciellt minns var när vi gick längs en strand i Oaxaca, väldigt avsides från all befolkning. Tydligen hade vi råkat promenera in på privat mark, och vi möttes av en man som såg väldigt förvånad ut över att träffa fem utbytesstudenter från ingenstans. Istället för att ifrågasätta vad vi gjorde där var han genuint nyfiken på hur vi hamnade på hans baksida, och det slutade med att han föreslog att vi kom tillbaka senare under veckan för att äta middag. Två dagar senare står vi och spelar volleyboll och äter middag med folk vi aldrig träffat förut. Det tycker jag beskriver Mexiko på ett ganska bra sätt, en väldigt öppen och välkomnande kultur.

 

Det bästa med samt saker att inte missa i USA

Nu börjar vi närma oss slutet på Nordamerika-temat och jag vill därför passa på att avsluta med några olika listor: Det bästa med USASaker att inte missa, samt Det ni kanske inte visste om USA.

Det bästa med USA (subjektivt? ja):

  • Sportaktiviteter! Som ni kanske såg i mitt tidigare inlägg finns det mycket att sysselsätta sig med om man gillar att vara aktiv! Detta prioriteras mycket!
  • Anordnade aktiviteter! Detta gäller nog egentligen oavsett var man åker. Det finns ofta många aktiviteter som är till för utbytesstudenter/sommarjobbare till ett billigare pris! Utnyttja detta och boka! Jag åkte t.ex. till NASA Houston, Rodeo San Antonio, Neon Cruise Los Angeles, samt Hollywood Bowl.
  • Roadtrips! Försök haka på folk som gör utflykter! Har du tur kanske någon du lär känna har bil och då kan man åka till många fantastiska ställen. Har man lovvecka eller långhelg kan man även bege sig till andra stater med helt annan natur!
  • Vädret! Åker man till den sydliga delen av USA har man goda chanser till mycket sol och varmt väder!
  • Folket! Amerikaner är i allmänhet väldigt pratglada och trevliga! Detta leder till en inkluderande och välkomnande atmosfär oavsett om man är i en butik (vi stod t.ex. och pratade med personal på Walmart i 10 min för att han hörde att vi pratade om några kurser vi läste, och som han läst tidigare) eller om man är hemma hos någon.

Saker att inte missa:

  • Köp en cykel! Hade det inte varit för pandemin hade jag troligen inte köpt en cykel och begett mig ut på så många solorundor runt Austin. Detta var dock riktigt härligt och det fanns så många sidor av staden jag inte hade sett utan detta köp; cykelvägarna ner till downtown och runt floden var oerhört trevliga. Dessutom upptäckte jag att det fanns en mini-canyon bara 1km från där jag bodde i riktningen bort från Campus.
  • Maten! På flera studentboenden ingår matkort (gäller framför allt dorms och co-ops), vilket innebär att man äter den mesta av maten där. Jag föredrog att laga min egen mat (eftersom man då fick gå och handla och se de amerikanska sortimenten) samt gå ut och äta på olika ställen. Jag åt mycket god BBQ samt TexMex i olika former, med Quesadillas och Burritos som några favoriter.

Det ni kanske inte visste om USA:

  • Kollektivtrafik! I Los Angeles är denna kanske inget att skryta om, men det beror på stadens storlek och att det därmed tar otroligt lång tid att ta sig kollektivt från ena sidan av staden till den andra. Men i Austin, som är en mindre stad, var bussystemet fantastiskt! Det härliga var också att det var gratis för studenter med sitt studentkort, vilket gjorde att man kunde åka och handla, ta sig till aktiviteter, samt till downtown och hem väldigt smidigt med buss.
  • Att så mycket var gratis på campus! Detta är dock rimligt med tanke på hur mycket pengar det kostar att gå på universitet i USA… Att gym, simbassänger (både inne och ute), bio, cirkusföreställningar, kollektivtrafik m.m. skulle ingå hade jag inte tänkt mig iallafall!

Med de listorna tackar vi USA för denna gång. Jag hoppas ni fått ut något av de senaste USA-inläggen och att ni blivit mer taggade på att ta ett ubyte eller sommarjobb där någon gång. Trots mycket kaos på sistone (väldigt tråkigt…) tycker jag det är ett grymt land; det finns otroligt många trevliga personer, oerhört vacker natur, och många möjligheter!

Ta hand om er och ha det bra!

Credits, kurser & campusaktiviteter i USA

Hej! I detta inlägg tänkte jag svara på två vanliga frågor kring kurser och aktiviteter på och omkring ett campus i USA!

  1.  När man ansöker till utbyte kräver KTH att man ska skriva hur många credits kurserna motsvarar. Var kan man hitta sådan info?

Ibland kan det vara svårt att hitta denna information innan man redan blivit antagen och fått inloggningsuppgifter. Ett tips i de fall där man inte hittar något är att kontakta någon som är på det utbytet just nu och fråga om de kan hitta den infon du söker. I USA gäller dock i allmänhet att en termin motsvarar 15 credits på undergraduate nivå (vilket ofta är där man hamnar även om man åker på utbyte under mastern eftersom en kandidat i USA läses på 4 år). På just the University of Texas at Austin har varje kurs en sifferkod som berättar hur många credits den ger! Jag är inte säker, men jag tror många amerikanska universitet följer liknande system!

”Each course in the field is identified by a number made up of three digits, which may be followed by a letter. Except in the Dell Medical School, the first digit of the course number indicates the credit value of the course in semester hours. Courses numbered 201 through 299 have a value of two semester hours; 301 through 399, a value of three semester hours; and so on. A zero as the first digit indicates that the course is noncredit. Except in the School of Law, and the Dell Medical School, the second and third digits of the course number indicate the rank of the course; if they are 01 through 19, the course is of lower-division rank; if 20 through 79, of upper-division rank; and if 80 through 99, of graduate rank.”

De vanligaste kurserna är 3 semester hours (=credits) och det innebär att man har 3 timmar schemalagt i veckan. Totalt motsvarar en sådan kurs 6 hp om den är på undergrad-nivå (här läser man sina flesta kurser) eller 7.5-10 hp om den är på grad-nivå (man kan läsa någon enstaka kurs här om man vill; jag läste en). Detta betyder att man ofta läser 4-5 kurser!

Jag läser min master inom teoretisk fysik och läste därför Quantum II: Particles/Nuclei samt Gravitational Dynamics. Jag läste dock även Observational Methods in Astronomy, Spacecraft Dynamics samt Introduction to Risk Management som alla ligger lite utanför min inriktning, vilket fungerade bra då jag kunde fylla på med några helt valfria kurser i min master. Detta rekommenderar jag strakt: bredda er! Läs minst en kurs utanför ditt område!

  1. Vilka aktiviteter finns på och i närheten av campus?

The University of Austin’s campus ligger väldigt centralt och bara några få kilometer från mitten av downtown. Det finns därmed mycket att göra i närheten! Men egentligen behöver man aldrig lämna campus! För den aktive finns flera gym, simbassänger (ute och inne), squashbanor, en mindre klätterhall, basketbollplaner, danssalar, fotbollsplaner, basebollplaner, samt diverse arenor – t.ex. en i Globen-storlek för collegelaget i basketboll samt en, större än alla fotbollsarenor i Europa, för collegelaget i amerikansk fotboll. Dessutom finns bowling samt biljard man kan köra för bara några enstaka dollar! Där utöver finns ett stort bibliotek, en biosalong samt en fullstor teater, där jag t.ex. såg en cirkusföreställning samt the Gentlemen (innan premiärvisning på bio) med Matthew McConaughey närvarande på scen efteråt. Ja, allt ovan är PÅ campus. Dessutom bor många på campus (men det är främst första- eller andraårsstudenter) så det är alltid folk där! Poängen är: din nuvarande eller framtida hobby finns mycket troligt på campus! För egen del så testade jag att vara med i roddlaget (man tränar vid floden som rinner genom Austin), startade ett fotbollslag för en turnering, gick med i Lindy-hop gruppen samt spelade mycket bowling, kollade på bio och mycket mer. Jag var dessutom på en basketboll-match men dessvärre ingen amerikansk fotboll (matcherna går bara på hösten!).

Det är dock värt att nämna att UTA campus är väldigt stort eftersom hela 55000 studenter går där. Alla campus i USA lär inte ha lika stort utbud, men många har liknande! Till exempel har Caltech, trots endast några få tusen studenter, mycket av det ovannämnda; dock finns inte bio, bowling, arenor eller teater.

Ha det bra tills nästa gång! Då kör jag ett avslutande inlägg på temat Nordamerika: ”Det bästa med samt saker att inte missa i USA”