Utvärdering: hur mycket hann jag resa?

Svar: mycket!

Ett av mina mål inför min utbytestermin var att passa på att resa mycket i Polen och länderna runt omkring. Tack vare att mina levnadskostnader här är lägre än hemma och att Krakow ligger väldigt bra och centralt till i kombination med att studietempot varit lägre än hemma och att betyg högre än godkänt ju ändå inte kommer att kunna tillgodoräknas har jag verkligen uppnått mitt mål!

Här är de resor jag gjort under min utbytestermin:

Ett litet collage från när jag, Anna och Mara var i Bratislava i april. Selfies framför slottet och radiohuset, som utnämnts till världens 25:e fulaste byggnad, samt bilder från Devin Castle.
Anna och Flavia framför kongresscentret i Katowice, med den UFO-formade arenan Spodek i bakgrunden

Utöver dessa har jag också hunnit med dagsutflykter till bland annat nationalparken Ojców samt till nöjesfältet Energy Landia. Jag är väldigt tacksam över att jag har haft möjligheten att resa så mycket som jag gjort och se så många nya ställen, över att jag hittat så bra resesällskap och över att flixbus-biljetterna är så billiga att även en studentplånbok kan åka kors och tvärs utan problem!

På Energy Landia! Jag vågade åka berg- och dalbanan på bilden!

Min senaste resa, till Trójmiasto, trippelstaden, (Gdańsk, Sopot, Gdynia), skedde förra veckan tillsammans med Anna. Samma kväll som vi haft vår sista föreläsning för terminen tog vi nattbussen norrut mot östersjökusten för att ta tillvara på det fina vädret genom lite strandhäng. De tre städerna ligger på rad längs med kusten och är sammankopplade genom ett jättebra och billigt pendeltåg. Vi cyklade längs med strandpromenaden, badade både på dagen och natten och turistade i Gdańsks vackra stadskärna. Sen var det dags att ta nattbussen tillbaka för att inleda vår sista utbytesvecka!

Mycket glada över att vara vid havet!

Gdańsk är så fint! Samt väldigt öde 6.15 på morgonen när vi anlände.

Internationella vänner – både på utbyte och på KTH

En av anledningarna till att åka på utbyte är ju att få vänner från andra delar av världen! Under min tid i Krakow har jag hittat några nära vänner, exempelvis min polska buddy Maja och mina kursare Anna och Miriam som jag definitivt vill hålla kontakten med, men också en hel hög med bekanta av olika grad som jag mycket väl kan komma att höra av mig till om jag skulle befinna mig i närheten av deras hemstäder framöver. Väldigt kul!

Jag och Anna på solnedgångspicknick vid en av Krakows närliggande sjöar

Jag vill också tipsa om att det går utmärkt att få internationella vänner även på KTH! Läser man en master där träffar man ofta automatiskt många studenter från andra länder, men annars kan man också engagera sig i THS International eller bara i valfri kårförening med lite internationell profil. Jag har genom att vara med i Osqstämman fått många vänner från andra länder och detta är jag mycket glad över!

En av dessa är Karel, som gjorde en erasmustermin på KTH förra våren. I vanliga fall pluggar han i Prag och förra helgen tog jag buss och tåg från Krakow dit för att hälsa på! Det var jättekul att träffa honom igen på en ny plats, och perfekt att få se Prag i sällskap med en personlig guide.

Karel och utsikt över Prags slott
Framför Charles Bridge, mycket populär bland turister!

Jag lyckades också tajma en helg när han hade konsert med inte mindre än två olika körer som han är med i nu och det var jätteroligt att få se och att få hänga med kören till puben efteråt. Här är en video från en av konserterna:

Vi besökte också hans familj i Teplice i norra Tjeckien samt vandrade en dag i en nationalpark som heter České Švýcarsko, vilket betyder Tjeckiska Schweiz. Jag har aldrig varit i Schweiz så jag vet inte om det också ser ut såhär, men det var verkligen ett jättehäftigt landskap med sandstensformationer och vacker utsikt!

Fyllde 26 – the end of polska studentrabatter

I måndags fyllde jag år! Jag åt middag med Anna och Miriam och mötte sedan upp några fler kompisar för att ta några öl. Kvällen fortsatte med att jag fick sjunga ABBA på karaoke och med att vi dansade på en supersvettig nattklubb till fyra på morgonen. Jätteroligt!

Något som inte är så roligt med att fylla 26 i Polen är att inga studentrabatter längre gäller. Tydligen är tanken att man här ska ha pluggat klart vid det laget och börja jobba. Inget utrymme för sabbatsår eller att byta utbildning här inte. Det är synd för studentrabatterna här är annars väldigt bra! Ofta är det halva priset på tåg eller museum t ex. Tur att jag fick utnyttja dem större delen av terminen i alla fall!

Anna hade bakat Tiramisu till mig!! Så fint.

Mycket svettig gruppbild utanför klubben

Jag har hittat en badsjö!

Jag som förra sommaren badade i princip varje dag kände mig ganska stressad över en hel juni i ett kokhett krakow utan badmöjligheter. De polacker jag frågat om badplatser har verkat väldigt osäkra på om det fanns men just de personerna var nog inte heller så intresserade av att bada. Maja, min buddy, t ex har lite bacillskräck och tyckte verkligen inte att det fanns någon sjö i närheten som var tillräckligt fräsch för hennes smak. Men sen vill hon inte ens sitta ner på spårvagnen för att sätena är för äckliga så vi har nog lite olika måttstock.

Men, tydligen fanns det sjö inom räckhåll! Bara en halvtimma bort med spårvagn och lite promenad fanns en sjö med strand och allt! Jag var där i söndags med min flatmate Ornella och hennes kompis som varit där förut. De båda italienskorna var lite skeptiska till konceptet sjö, Ornella hade aldrig förut badat i en, men oavsett var det väldigt trevligt. Jag känner mig mycket lättad över att veta att det finns svalkningsmöjligheter de dagar staden är för varm och kommer definitivt åka dit igen.

Tack för mig!

Nuuuu mina vänner, är jag tillbaka i Stockholm! Drygt sex månader i Spanien är över, tiden har gått alldeles för snabbt. Det var trist att lämna Valencia, men det känns ändå som att jag gör det utan att ha hunnit tröttna på staden och det är så kul att vara tillbaka i min lägenhet, nära min familj, min pojkvän och mina vänner.

Det blir svårt att summera dessa 6 månader i några rader, men för er som är nyfikna på att åka på utbyte till Spanien, så kan jag verkligen rekommendera det! Valencia är fantastiskt på så många sätt; en härlig kultur, vackert språk, relativt nära hem så att folk kan hälsa på och man kan lätt åka hem, UPV är ett bra universitet, maten är supergod, mycket sol och värme, en gigantisk strand, det finns massa spännande utflyktsmål, det är billigt att leva osv osv.

Tack för att ni följt mig och tveka inte att kontakt mig om ni har några funderingar på ert utbyte till Spanien!