Lång tentaperiod

Hejsan!

I skrivande stund har jag nu genomlidit två av tre tentor, med den sista på tisdag nästa vecka. Det känns som att denna tentaperioden har hållit på ungefär hur länge som helst. Jag hade min sista föreläsning 24 november och sen dess har det bara varit en massa tentor. Eftersom att jag har min sista tenta den 19 december så innebär det att det är utdraget på nästan en månad!

Anledningen till detta är (vad jag tror) att terminerna här är inte uppdelade i perioder, utan alla tentor skrivs i slutet av varje period. Det innebär att varje student har oftast fyra tentor att skriva, så då måste det kanske spridas ut lite mer.

Jag vet inte riktigt vilket jag föredrar mellan upplägget på NTNU och det på KTH. Det känns som att på KTH är det mer intensivt med kurser som går över kortare perioder än här, där lärare försöker klämma in så mycket som möjligt. Vid NTNU har jag inte direkt upplevt att det varit överdrivet stressigt att läsa fyra kurser samtidigt, och inte heller att skriva många tentor under samma period.

Det är dock lite trist att tentaperioden är så utdragen, eftersom att man aldrig blir ledig. Jag får ta igen ledigheten under jul, när alla studenter från KTH pluggar inför tentorna i januari 😉

Hej! Jag heter Alexander och kommer blogga om mina utbytesstudier i Trondheim. Häng med på mina resor!