Hur fungerar tentor i Argentina?

Under december månad blev det inte många inlägg från min sida då jag tyvärr som det kan ske ibland blev av med min mobiltelefon, med alla bilder och minnen som jag lagrat i form av texter och videor också. Så ett tips är att alltid ha en säkerhetskopia antingen fysikt i form av sdkort, usb eller i molnet.

Under december månad var det tid för tentaperiod för min del och det var för mig en väldigt lång sådan eftersom man på UCA kan välja flera omgångar av en tenta och alltså lägga upp en hel månad hur man vill. Tex om man vill skriva en tenta senare i december istället för i början är det fritt fram. Det fanns vanligtvis två stycken omgångar av tentan. Något som också skiljde sig från dom kurser jag haft på KTH är att man har mid terms, mindre tentor i mitten av kursen och dessutom många final projects där man kan skippa tentan ifall man får det högsta betyget alltså 10 på projektet.

Många av tentorna är även ej så långa och dom jag haft var alla runt en och en halv timme, ifall det ej var hemtenta vilket vi fick circa 3 dagar på oss att slutföra.

Min sista tentamen skrev jag den 18 december i kursen Datasäkerhet och Kryptering och det kändes annorlunda att ha gjort klart alla tentor innan jul, till skillnad mot det man är van vid i KTH. Men det kändes även väldigt bra att man kommit så långt i sina studier på utbytet som inte alltid var så lätta, inte minst på grund av att undervisningsspråket var spanska.

Jag kan stolt berätta att jag klarade av alla tentor och uppgifter och kunde säga hejdå till UCA med ett leende! Dock var det sorgligt att säga hejdå till alla professorer man lärt känna under lektionerna och alla klasskamrater i kurserna som man även lärde känna bra pga. dom små klasserna om 30 personer som jag nämnt i tidigare inlägg.

Jag hade såklart några fler resor under december men på grund av brist på foton som jag nu bett om från alla världens hörn från vänner, kommer jag berätta om dom framöver här i några inlägg!

Hoppas alla haft en trevlig Jul och börjat året på ett bra sätt!

Bienvenidos! Mitt namn är Samantha och här kommer ni få höra om allt mellan jord och himmel från mitt utbyte i Buenos Aires under höstterminen!