Hur jag valde mina kurser

Några av mina utbyteskamrater har sagt till mig att jag har ett riktigt skönt schema och särskilt faktumet att jag inte haft några midterms än (vissa hade mer än 3) har förvånat en del. När du väljer utbyte kommer du behöva tänka på vilka kurser du ska läsa. Och då bör du inte få ett så fullpackat schema så att du aldrig har tid att lämna campuset såklart. Några av mina första inlägg gick också in på detta, men nu efter att faktiskt gått ett halvt utbyte kan jag med lite bättre säkerhet säga att min strategi funkat ganska bra. Här är mina tips på hur du gör för att få ett så bra schema med så bra kurser som möjligt:

Läs på: Denna kanske verkar självklar men faktum är så känner jag många som bara tittar på titlarna till sina kurser och väljer dom utifrån det. ”Don’t judge a book by its cover” som de säger. Och döm inte kursen efter dess häftiga titel. Se till att ni läser kursbeskrivningen också. Ställ dig själv frågan: ”Vad förväntas av mig?” ”Vad måste jag göra för att få godkänt?” ”Hur många moduler är det?” Se till att du vet om kurserna är endast föreläsningar och avslutas med tenta eller om de har hela paketet med 1 inlämning i veckan, 3 föreläsningar i veckan, 2 projekt, 5 labbar, midterms och tenta; allt endast motsvarigt 7,5 HP på KTH. Om ni inte hittar något på universitetets sida om detta kan ni försöka maila examinatorn eller nån utbildningsansvarig som kan berätta mer. Dessutom är det bra att hitta något online forum från studenterna där de gjort recensioner på kurser. På HKUST fanns till exempel en sida som hette USTSPACE som var väldigt hjälpsam i att välja några av populära kurserna.

Schemalägg: Gör flera också. Innan jag började på HKUST så hade jag ungefär 3-4 preliminära scheman som jag övervägde att välja mellan. Jag tog bara papper och penna och ritade upp mitt hypotetiska schema baserat på några kurser jag gillade. I några av dom hade jag språkkurser, i vissa ekonomi och i nån av dom hade jag till och med en humanistisk kurs. Vad detta gjorde var att jag kunde se när i dagarna jag hade tid att göra saker, när jag kunde gå ut i stan och resa och när jag kunde ha mina pluggkvällar. Många universitet runt i världen har inte KTHs spontana schema där vi kan ha 1-3 föreläsningar i veckan och sen inga alls och bara massa labbar. Så detta gör det enkelt för en att lägga upp ett schema som passar just dig. Men oavsett det så är det bra att se sig för också så att kurser inte krockar med varandra och det blir bara pannkaka av det hela. Förinspelade föreläsningar kommer inte vara standard för alltid tyvärr (men om det är det på ditt universitet tur för dig, använd det till din fördel!).

Planera: Hur mycket av ditt utbyte kommer gå åt till resande? Är det restaurangbesök du helst tänker göra? Om du vet att du har tillgång till inspelade föreläsningar kanske du kan utnyttja det också. Jag vill att du föreställer dig hur en vanlig studievecka ska helst gå för att du ska vara nöjd. Du borde känna att du får tid till både plugget och hur du njuter av utbytet. Personligen så planerade jag att ha mina två lediga dagar i veckan åt antingen utforskande av staden men också att ha  dom som pluggdagar om så skulle behövas. Var också kreativ här, även om du har en föreläsning 5 dagar i veckan så kan du planera runt det för att se vad du kan göra beroende på den tid du har om dagarna.

Välj ”bra” kurser: Mycket av det jag skrivit så här långt har mest varit baserat runt utbytet som en upplevelse, vilket det är. Men man får inte glömma att både du och de flesta av dina utbyteskamrater är där för att också plugga inom sitt respektive ämne. Även om det kanske är frestande att välja språkkurser i ditt modersmål och göra det enkelt för dig vill jag ändå rekommendera att välja kurser som faktiskt känns relevanta för dig. Det är inte najs att sitta och plugga en midterm eller inlämning till en kurs du endast valde därför att det matchade så bra i schemat.