Utbytet och Ekonomin

Okay! Här kommer ett inlägg jag börjar inse har ganska hög efterfrågan. När det kommer till utbyte är ekonomin nog det absolut viktigaste och här kommer mina tips för hur ni ska göra gällande ekonomiska planeringen inför ert utbyte och även hur jag sökte stipendium.

Tips #1: Gör en excel

Första och enligt mig viktigaste tipset jag har att är att göra en excel-fil där ni sammanfattar er ekonomiska situation. Ska ni på utbyte och inte gjort en excel-fil redan där ni lagt upp er ekonomi så rekommenderar jag att göra det så fort ni kan. I er excel-fil borde ni ha med först med ert CSN och era lån som ni får varje månad; kolla i CSN appen om ni är osäkra på vad ni brukar få under en termin. Sen er lön om ni har en, efter skatt givetvis. CSN och lön sätter ni som er månadsinkomst under själva utbytet. Sedan har ni med era sparpengar, aktier och fonder och andra summor pengar som ni har vare sig likvida eller ej.

När ni nu har lagt upp all era ekonomiska medel ska ni fantisera lite. Hur mycket tror ni att ni kommer att spendera maximalt under en dag? Under en vecka? Hur mycket äter ni ute på fin restaurang? Ska du shoppa, resa, eller bara ha ett gymkort? Vad behöver du betala för boendet? Alla dessa saker du kommer spendera borde du ha med i excel-filen. Nu är du på g med utbytet! Sikta på att kunna spara lite pengar varje månad som en nödbuffert, och spara redan nu om du garanterat ska åka. Det är superbra att vara förbered. Ett extra tips när det kommer till mat är att titta på Big Mac index av The Economist och se hur mycket en Big Mac kostar i det landet du ska till. Det är givetvis inte något träffsäkert index men det kan ge ett bra hum på hur mycket du kanske kommer spendera om dagen på mat. Men generellt blir det mycket egen forskning på allt från mat till kläder.

Tips #2: Fråga veteraner

Alltså veteraner av utbyte, läs reseberättelserna under Utbytesuniversitetets sida på KTHs hemsida. Här kan ni få ut en väldigt mycket information om vad ni behöver för ert utbyte eller bara ert land. I reseberättelserna tar de oftast upp också andra saker om kurser och turistdestinationer. Detta är allmänt en bra grej att göra även om du bara är velig gällande utbytet. Känner du någon i din sektion eller din kurs eller bara allmänt i din närhet bör du fråga dem om hur de gjorde med sin ekonomi.

Tips #3: Sök stipendium/ekonomiskt stöd

När det kommer till stipendium så kan det snabbt bli knepigt. Går du in på hemsidor som Global Grant eller studier kan du snabbt inse att det finns en hel djungel av stipendium som är specifika för alla andra men inte för dig. Ibland kan det finnas stipendium i er sektion dock. Jag upptäckte mitt stipendium från en av dem där ”Dagliga sammanfattningarna” som man ibland får i KTH-mailen. Det var rent tur att jag då fick en som passade mig perfekt.

När ni söker utbyte så kan ni välja själva hur mycket ni vill söka för. Söker ni finansiering för hela resan eller bara en fjärdedel? I vilket fall som helst kan er excel-fil komma till stor nytta här. Räkna ut summan på alla era utgifter och använd den som mått för det ni vill söka för. Personligen sökte jag för hela utbytet. Jag fick inte den exakta summan jag bad om, men det gjorde inget för det var ändå tillräckligt för att underlätta utbytet enormt.

Ibland vill de också att man ska motivera till varför man söker stipendium. Var bara ärlig och presentera er på ett hövligt sätt så kommer det gå bra.

Tips #4: Andas

Låt oss vara ärliga här. Utbyte är en ganska dyr upplevelse, liksom alla upplevelser är. Men jag har inte hört en enda själ som gått på utbyte och ångrat det. Njut av den tanken lite och skryt för dina nära och kära. När du sen får lite tid över kan du börja planera och det kommer kännas riktigt skönt när du ser att du har koll på allt. Ta det lugnt, det kommer gå bra till slut.

Tips #5: Budgeten är icke lag

Grattis! Du är nu på resande fot och tänker att du ska hålla dig till budgeten. Gör inte det… allt för mycket. Jag vet, du har kämpat så hårt med din fina budget och jag är superstolt över er. Men håll inte till den så mycket så ni glömmer att också njuta av det massa roliga saker som går att göra i ert nya land.