Livsnjutare & Astrologi

Såklart finns det många likheter mellan att bo i Sverige och Italien men under min tid här har jag också märkt ett antal skillnader. Nu är det här bara mina observationer så ta det med en nypa salt. Sen har jag också hört att det är en enorm skillnad mellan södra och norra Italien, som en Italienare sa innan jag åkte till Italien ”jag är från Milan och vi är verkligen inte som man tänker sig — barbröstade och bra på att laga mat…däremot i södra Italien stämmer det ganska bra”.

Det första jag märkte när jag kom hit var att det är så mycket vanligare att röka — mer normen än undantaget. Här handlar det lite mer om att njuta av livet — tex genom att gå ut och äta eller ta en aperitif. Självklart finns det gelaterior precis överallt också, ingen brist på glass direkt. Mode är också  mer i fokus här, jämfört med Sverige har jag lagt märke till att det finns fler lyxbutiker och underklädesbutiker. Just i Padova finns även fler små butiker med konst eller andra mer nischade produkter. När det kommer till bokaffärer så finns det några kedjor men för det mesta är det fristående butiker, vilket också gör att utbudet varierar väldigt mycket.

Liksom många andra länder runt medelhavet är byråkratin lite krånglig och planer blir ofta ganska spontana. Detta gäller även för kurser och tentor, det kan flyttas dagen innan till och med. Om man är inställd på att det är så här, så funkar det ganska bra — det gäller att anpassa sina förväntningar. Det kan också vara rätt skönt att spontant kunna göra planer i sista minuten istället för att planera allt långt i förväg, det blir ett annat sätt att leva.

En annan rolig skillnad är att kulturen omfamnar astrologi och likande till en större grad. Två ställen där jag har hittat referenser till Zodiak i populärkulturen är den charmiga Italienska serien ’Astrologi för brustna hjärtan’ och låten ’Zodiaco’ av Michele Bravi. Medan det finns gott om vanliga apotek så finns det även en uppsjö av alternativhälsa-butiker. Till exempel Tarotkort har en lång historia här i området kring Venedig.  Jag vet faktiskt inte om många tar det på allvar eller om det är mer som en kul grej, jag skulle gissa att det blir mer utav en social grej. Jag var nyfiken på Tarotkort så jag köpte en kortlek och använder det som ett sätt att reflektera på olika saker jag undrar över. Lite som att förstå saker jag redan vet bättre genom att fundera på dem — ett alternativ till dagbok helt enkelt!   Sen har jag också läst tarotkort åt vänner som en social grej, det har alltid resulterat i väldigt djupa konversationer.

En annan väldigt stor skillnad är att man går ut ganska sent om man ska äta middag med kompisar. Här är det middagstid runt åtta till tio. Likadant är det med nattliv, ofta öppnar klubbarna först vid halv tolv. En parallel observation är att butikerna ofta är stängda under ett fram till tre på dagen, men i gengäld stänger de också senare på kvällen — runt åtta. Det blir en liten omställning — det kan vara bra att dubbelkolla öppettider innan man går iväg.

Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.