Att åka till ett U-land – förberedelser och research

Det är första gången som jag åker till Afrika så jag har försökt att förbereda mig för den kultur jag kommer stöta på när jag kommer dit.

För det första ordnade de som är ansvariga för GDH på KTH med en fika-träff innan jul där vi som ska åka iväg fick träffa andra studenter från GDH-utbytet. Främst var det studenter från Botswana som gjorde sitt GDH just då eller studenter som var klara med GDH men valt att återvända eller stanna kvar i Sverige. Där fick jag en bättre idé om vad GDH faktiskt innebär. Dessutom bad KTH oss som skulle åka till Kenya att hjälpa de studerande från Strathmore när de anlände till Sverige inför vårterminen. Detta gjorde att vi fick kontakt med de Kenyaner som är här och vi skapade även en gruppchatt. Efter det har vi setts åtminstone en gång och käkat middag tillsammans och diskuterat svensk vs kenyansk kultur. Vi svenskar har framförallt frågat mycket inför vår resa och eftersom de är så trevliga och hjälpsamma har vi fått mer tips än vi kunnat drömma om! Kenyanerna kommer även hinna komma tillbaka till Kenya innan vi åker hem så förhoppningsvis får vi till det och kan ses även i Nairobi.

För det andra har jag och min resekompis även lärt känna en utbytesstudent via internationella mottagningen på KTH som är delvis uppvuxen i Kenya. På senare år har hon mestadels varit och besökt landet som turist och hälsat på sin mamma som fortfarande bor där. Hon kunde därför ge oss lite perspektiv på hur det är att komma till Nairobi som turist. Det var väldigt givande att få en inblick i vad vi har att förvänta oss. Ett exempel var att folk kan komma fram till en på gatan och fråga om de får känna på ens hår, vi får se om det händer oss eller inte men det är skönt att i alla fall veta om att det kan ske.

Inför vår ansökan till MFS och GDH samt som en del av Ingenjörer utan gränsers policy har vi behövt förbereda oss mycket inför resan genom att läsa på om Kenya. Framförallt har vi behövt göra riskbedömningar om vad vi kan råka utför och hur man undviker det. Det kan handla om allt ifrån sjukdomar till rån.

Det sista jag gjort för att förbereda mig inför resan är att jag under P3 även läst kursen LS1600, interkulturell kompetens. Där har vi diskuterat många olika kulturer vilket gör att jag nu känner mig mer trygg och tålmodig för de skillnader jag antagligen lär stöta på.

Det har varit superskönt att prata med folk så man vet vad man har att vänta sig lite mer. De bästa tipsen kom från en av Kenyanerna; Bilar har första prioritet så ingen kommer stanna för att du ska gå över vägen därför måste man se till att vara försiktig och inte bli överkörd. Man ska inte heller gå med telefonen synligt i handen så om man ska kolla kartor eller boka bolt måste man vara försiktig 0ch så fort man är klar ska man stoppa ner mobilen i väskan igen. Detta är för att inte riskera att rånare på mopeder kommer och rycker telefonen ur handen.

Nu känner jag mig lite mer förberedd för Nairobi, och snart är jag där!

Fika med GDH
Julfika med GDH
Hallå där! Jag heter Ida och under våren/sommaren ska jag iväg till Kenya på MFS och GDH!