Måltider på college

På Grace College där jag bor kan man välja mellan flera olika alternativ för catering. Flera av mina vänner serveras endast frukost och middagen på tisdagar, som är för samtliga på college, medan jag valt en mer övergripande variant där jag serveras 3 måltider varje dag. Naturligtvis betalar man för vald måltidsplan, här är ingenting gratis. Väldigt smidigt att slippa handla, laga och diska, känner mig otroligt bortskämd.

Frukosten är en ganska vanlig frukost skulle jag säga, det finns ljust bröd, mörkt bröd vet man inte vad det är här, yoghurt, flingor i alla tänkbara former och färger och en buffé med pålägg och färsk frukt.

Lunchen serveras som buffé och erbjuder alltid flera olika alternativ, oftast kyckling och fläsk som protein samt potatis, ris eller liknande. Sallad finns även det på buffé för den som vill ha.

Middagen liknar lunchen till 90% förutom den fina detaljen att det alltid serveras en dessert också. Igår fick vi morotskaka och ikväll är det någon typ av bärpaj med vaniljsås.

Tisdagsmiddagarna är dock annorlunda, då samlas alla boende, både studenter och anställda, för en gemensam middag. Maten serveras då från fat på bordet och alla måste ha på sig en svart rock ovanpå sina vanliga kläder. Vi lajvar alltså Harry Potter varje tisdagskväll!

Maten serveras vid specifika tider men missar man en måltid kan man beställa lunchpaket eller en tallrik till middagen som ställs i ett kylskåp som man sedan själv får värma. Idag hade jag lektion 9-17 vilket gjorde att jag missade lunchen och därmed hade med mig ett litet kit.

Dagens lunch intogs under min arkitekturkurs där uppgiften bestod av att göra ett fysiskt objekt abstrakt.

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.