Skip to main content
Till KTH:s startsida

On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.

The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.

2025

VT 2025-60040 ( Startdatum 2025-01-14, Svenska )

Changes planned for the next course offering

-Alla studioupplägg kändes relevanta och engagerade, och det färgade av sig på studenternas arbete. I år kändes också alla uppgifter likvärdiga/jämförbart och ungefär samma skala/komplexitet. -Vi utvecklade inspirationsföreläsningar i år. Årskursansvarig gjorde en föreläsning kring Portfölj. En studiolärare med spetskompetens gjorde en ny föreläsning kring hållbarhet och material. -Studiolärarna ordnade projektspecifika workshops/studiebesök. -I år behöll vi vissa olika/alternativa genomgångsformer (t ex post-it feedback, utställning,) men vi valde bort vissa i år (speed dating, performance, mm) dels pga det kräver lite extra energi/resurser och dels för att det passade inte lika bra med årets schema. Några studenter kommenterade att det kändes svårare att hålla koncentrationen hela dagen med det traditionella formatet, så det kan vara något som skulle övervägas att ta in igen under nästa år. -Vi upplevde att studenterna hade lättare att utveckla ett starkt koncept jämfört med förra året. (Vi omformulerade aktiviteterna under Introveckan och ändrade på höstens uppgift för att få en bättre fokus. Vi tycker att studenterna fick en bättre grund och grepp på arkitekturfrågor som vi kunde bygga vidare på under våren.) -Flera grupper jobbade med några enkla fokuserade dagsskisser/workshops under projektet. Detta gav studenterna möjlighet för utbyte av idéer och ett fokuserat sätt att komma igång med projektet under en begränsad tid. Det är något som vi gärna fortsätter att utveckla. -Vi fortsätter att köra en ’peer review’ av varandras upplägg inom kollegiet, en vecka innan kursen börjar. Det stärker sammanhållningen inom kollegiet. Det har varit ’synkad’ mellan olika studios och ett givande utbyte mellan studios under genomgångarna. Det är också viktigt att studenterna har fått en likvärdig utbildning, oavsett vilken studio dem går i. -Inslag av studenternas Peer Review under genomgångar har varit väldigt lyckad. Årskursansvarig har utvecklat stödfrågor och instruktioner som har hjälpt studenterna fokusera sin läsning. Mycket bra övning och samtal. - Det finns en efterfrågan om hållbarhets tänkande och kunskap i undervisningen. Vi har börjat med en starkare koppling till hållbarhet i praktik och tema. En studiolärare med spetskompetens höll en föreläsning om hållbarhet och material, tillsammans med en grupp som jobbar med återbruk. Det skulle kunna fortsätta utvecklas vidare. Ännu mer kan göras i hur vi formulerar uppgifterna med mer fokus på området. -Utställning/Vernissage känns både givande för studenterna och skolan. Det hjälper bidra till en bra studiekultur. (Dock är det oacceptabelt att skolan inte har toner till sina plotters inför slutet av året. Studenterna fick tejpa ihop 4 st. A3or till utställningen. Vilken miss!) -Mer arbete behövs kring frågor om mångfald och anti-racism generellt. Vi har inte hunnit lika långt som med jämställdhetsarbetet. Däremot ser vi bra resultat från höstens fokus på universell design, genom att många studenter har behållit ett förhållningssätt som utgår ifrån tillgänglighet som en självklarhet. Mycket positivt!
Coordinator
Brady Burroughs
Examiners
Brady Burroughs
Students
84
Course memo
No course memo added
Compulsory within programme
No information inserted
Results on course
Total number
74
P
74
F
0

2024

Course analysis not published

2023

Course analysis not published

2022

Course analysis not published

2021

Course analysis not published

2020

VT 2020-1 ( Startdatum 2020-01-15, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Brady Burroughs
Examiners
Brady Burroughs
Students
102
Course memo
No course memo added
Compulsory within programme
ARKIT
Changes introduced for this course offering
Se dokumentet.
Examination grade
0%