Course development
AF1749 Urban and Dwelling Planning 10.0 credits
On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.
The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.
2025
VT 2025-60535 ( Startdatum 2025-01-14, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Till nästa gång kommer vi att gå igenom Canvas-sidan ordentligt med målet att all information ska vara lätt att hitta.
Vi vill också öka antalet studenter som kan godkännas utan kompletteringar av projektuppgiften, dels genom att se hur vi ytterligare kan förtydliga vad som krävs för att bli godkänd, dels genom att se över vilken information (bl.a. i form av programvaruhjälp) som kan underlätta för studenterna.
Coordinator
Eva KnutssonExaminers
Annika GramStudents
155Course syllabus
Course syllabus AF1749 ( Spring 2025 - )Course memo
No course memo addedCompulsory within programme
No information insertedResults on course
Total number
57
P
57
F
0
2024
VT 2024-51553 ( Startdatum 2024-01-16, Svenska )
Changes planned for the next course offering
No information inserted
Coordinator
Eva KnutssonExaminers
Cecilia HörngrenStudents
166Course syllabus
Course syllabus AF1749 ( Spring 2024 - Autumn 2024 )Course memo
No course memo addedCompulsory within programme
TITEH, TIBYHCourse analysis
Course analysis AF1749: 12 Jun 2024Changes introduced for this course offering
• Tydligare beskrivningar på canvas – genomgång av text så att inte samma anvisning finns på två ställen med risk för oklarheter. All text är inskriven direkt i Canvas för tillgänglighet och läsbarhet. Enbart kurslitteratur och material från föreläsare är länkade dokument för nedladdning. • Revit-kursens moment synkroniserades med kursens behov. • Korta filmer lades till med praktiska råd om hur man löser knepiga gestaltningsproblem. • Önskemålet om att lägga in tid för projektarbete i schemat fick tas bort då det skapade problem för andra kurser. • Handledare var väl insatta i projektuppgiftens krav. • Flera enskilda inlämningar som var arbetstyngda togs bort, dessutom begränsades projektuppgiften till ett flerbostadshus av halva storleken mot tidigare år. • Mer pushning om vad som ska vara klart när – genom tydligare anvisning inför varje handledning. • Flera exempel på tidigare elevprojekt kunde nu visas upp eftersom det var andra året som kursen hade liknande utformning. • Fler exempel på planer, fasader, sektioner, situationsplaner och illustrationsplaner visades och ännu mer tid lades till introduktionsföreläsningar. • Filmer lades till, exempelvis om hur man skapar en illustrationsplan. • Ett av både studenter och handledare/lärare uppskattat moment som lades till i stadsplaneringsdelen av kursen var sk sockerbitsskisser. En film lades till om hur man gör. Detta medförde positiva resultat både i PROA- och PROB-delarna av kursen.Examination grade
50.6%
2023
Course analysis not published
2022
HT 2022-51415 ( Startdatum 2022-10-31, Svenska )
Changes planned for the next course offering
No information inserted
Coordinator
Eva KnutssonExaminers
Cecilia HörngrenStudents
191Course syllabus
Course syllabus AF1749 ( Autumn 2022 - Autumn 2023 )Course memo
No course memo addedCompulsory within programme
TITEH, TIBYHCourse analysis
Course analysis AF1749: 12 Sept 2023Changes introduced for this course offering
Inför kursomgången HT22 hade omfattande förändringar gjorts vilket visade sig vara uppskattat. Canvassidan fick ett tydligare upplägg, mindre antal studenter i projektgrupperna; Förnyad verklighetsförankrad undervisning i kommunal markplanering; yrkesverksamma arkitekter som handledare; alla handledare fick tillgång till canvas för bättre kommunikation och återkoppling, handledarna kunde nu också vara med vid redovisningstillfällen; studieresa med buss förnyades; seminarier lades till där studenterna kunde samtala i mindre grupper om ämnen man läst in sig på i förväg (flipped classroom) - allt ovan nämnda var några av de många förändringar till det bättre som gjordes inför HT22. Vilket också tydliggjordes i den positiva kursutvärderingen. Inför denna kursomgång görs följande förändringar: Ovan nämnda förbättringar bibehålls. Då det framgick att ännu större tydlighet på Canvas önskades har en ny total översyn av upplägget gjorts. Det största antalet kommentarer angående rum för förbättring gällde en stark önskan om bättre synkning mellan BIM-kurs och denna kurs, att BIM kursen ska ligga före i tid, därför har kursen AF1749 i år flyttats från P2-P3 till P3-P4. Övriga kommentarer från kursutvärderingen gällande mindre (men ändå viktiga) detaljer kommer att arbetas in i kursens innehåll.Examination grade
66.5%