Skip to main content
Till KTH:s startsida

On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.

The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.

2025

Course analysis not published

2024

VT 2024-60608 ( Startdatum 2024-01-16, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Albin Eriksson Östman
Examiners
Albin Eriksson Östman
Students
0*
Compulsory within programme
TIMAS, TITEH
Changes introduced for this course offering
Se kursanalys

Course data has been registered manually

Examination grade
0%*

2023

VT 2023-60072 ( Startdatum 2023-01-17, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Bengt Wittgren
Examiners
Bengt Wittgren
Students
63
Compulsory within programme
TIMAS, TITEH, LÄRGR
Changes introduced for this course offering
Examinationsgrad v-styrningsdelen 79%.

Course data has been registered manually

Examination grade
17%*

2022

VT 2022-1 ( Startdatum 2022-01-18, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Gabriel Montgomery
Examiners
Gabriel Montgomery
Students
95
Compulsory within programme
LÄRGR, TIMAS, TITEH
Changes introduced for this course offering
Arbetet med att integrera statistik och verksamhetsstyrningsdelarna av kursen konkretiseras vt22 med verktyget styrdiagram som gick igenom under statistikdelen, presenteras under en gästföreläsning från industrin och som sedan användes under laborationerna i verksamhetsstyrningsdelen med bra resultat. Studenterna var mycket nöjda med kursen, särskilt uppskattades övningarna i trampbilsfabriken som gav nödvändig praktik för att förstå det teoretiska innehållet i kursen (som är relativ omfattande). Det teoretiska lärandet underlättades av att studenterna genomgående arbetade i grupp där de fick möjlighet att löpande diskutera och reflektera kring olika moment. Grupperna svarade på frågor som lämnades in veckovis och kamratgranskades. Den teoretiska delen av kursen var helt genomgången när studenterna sedan fick möjlighet att applicera sin kunskaper i praktik, även de praktiska momenten kopplades till gruppinlämningar som bedömdes av lärare. Planerade förändrignar i statistiken: • Slides även till de första föreläsningarna. • Mer tid till kap. 3? • Sprida ut schemat lite mer. Mycket luft i slutet för ML1111 i år… • Komma överens om hur mycket vi ska ta upp om beskrivande statistik • Komma överens om hur mycket vi ska ta upp om approximativa konfidensintervall och hypotesprövning för icke normalfördelade variabler • Publicera övningspapper redan när kursen startar • Gemensam tenta för ML1111/1113/1604, bara informera om vilka uppgifter som ska göras för vilken kurs? • \lambda eller \beta som parameter till Exp (jämför bok, formelblad och gamla tentor)? • W(b,c) eller W(\lambda, k)? • Lägga till tabell för \Gamma(1+1/k) samt formel för väntevärde för W-fördelningen?
Examination grade
9.5%