Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Principer för kvalitetsledning och hur de länkar till Lean Production
Verktyg för standardiserat arbetssätt
Metoder för förbättringsarbete
Beskrivning och användning av ett ledningssystem för kvalitet
Statistikens roll vid förbättringsarbete
Statistikens roll för förståelse av verksamhetens utveckling
Värdeflödesanalys
Visualisering
Principer för Lean Production
Grundläggande sannolikhetsteori, bland annat
grundläggande satser och definitioner
vanliga sannolikhetsfördelningar
Grundläggande statistik, bland annat
beskrivande statistik
punkt- och intervallskattningar
hypotesprövning
regressionsanalys
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
Förklara syfte och mål för kvalitetsarbete
Beskriva ett kvalitetsledningssystem
Redogöra för principer för implementering av nytt arbetssätt
Beskriva och tillämpa de presenterade verktygen för förbättringsarbete, stabila processer och standardiserat arbetssätt
Identifiera, beskriva, visualisera och analysera ett värdeflöde
Förklara hur kvalitetssäkring och Lean Production samverkar för att nå kundtillfredsställelse
Förklara statistikens roll i förbättringsarbete och styrning av verksamheten
Bedöma rimligheten när olika sannolikhetsfördelningar är lämpliga att använda vid beräkningar
Välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem inom statistik och sannolikhetslära, såväl teoretiska som tillämpade
Följa och föra matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk
Läraktiviteter
Statistikdelens läraktiviteter
Läraktiviteterna i statistikdelen består av:
Föreläsningar
Räkneövningar
Workshop
Digitala kontrollskrivningar
Detaljplanering
Detaljplanering för statikstikdelen finns tillgänglig på kursens Canvas-sida.
Kursupplägg
Kursupplägg statistikdelen
Statistikdelen i ML1111 och kursen ML1604 samläses till största del. ML1604 omfattar jämfört med statistikdelen i ML1111 ytterligare en modul om 1,5 hp.
Upplägg för statistikdelen i ML1111:
På föreläsningarna gås grundläggande teori och tillämpningar igenom.
På övningarna blandas genomgångar av uppgifter samt tid för räkning av utvalda uppgifter.
På workshop ges tillfälle att träna på att skriva lösningar till problem inom sannolikhet och statistik. Fokus på workshop är lärandemålet om kommunikation.
I statistikdelen ges digitala kontrollskrivningar. Kontrollskrivningarna är frivilliga och ger möjlighet att tillgodoräkna sig uppgifter på tentamen TENS. Kontrollskrivningarna ges som quiz i Canvas.
Kursupplägget kan komma att ändras och justeras på grund av Covid-19.
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
För statistikdelen är det viktigt att behärska grundläggande matematiska begrepp och metoder. Avklarad kurs i ML1000, Matematik för ingenjörer, ger tillräckliga förkunskaper.
Kurslitteratur
Kurslitteratur för statistikdelen
Dan Jonsson och Lennart Norell, Ett stycke statistik, Studentlitteratur, 3:e upplagan (2007), ISBN: 9789144029894.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Anpassad examination för studenter med funktionsnedsättning
För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:
Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTH:s regler. Studenter ansvarar själva för att kontakta examinator inför varje tentamen. Om inte student inom föreskriven tid ansökt om pedagogisk anpassning avslås denna per automatik.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INL1 - Individuella inlämningar, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
TENK - Skriftlig tentamen Lean/Kvalitet, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TENS - Skriftlig tentamen Statistik, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övning; Trampbilsfabriken, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Examination för statistikdelen
Statistikdelen av kursen avslutas med en skriftlig salstentamen, TENS . Tentamenstillfällena anges i schemat. För att få en garanterad skrivplats på tentamen måste du anmäla dig i förväg via Mina sidor. Anmälan kan endast göras under en begränsad tid. Tentamen ges vid två tillfällen under läsåret.
Tentamen TENS består av två delar, del 1 och del 2. På del 1 kan maximalt 21 p uppnås och på del 2 kan maximalt 12 p uppnås. Detta ger ett totalt maximalt poängantal på 33 p. På uppgifterna ges poäng för problemlösning (lärandemål 1) och poäng för kommunikation (lärandemål 2).
Poänggränser för TENS.
Betyg
F
E
D
C
B
A
Poäng
0–11
12*
16/2**
20/4***
24/6****
28/9*****
Del 1:
*För att få betyget E måste 12 p uppnås på del 1. Om inte 12 p uppnås på del 1 kommer del 2 inte att rättas, dvs då blir betyget F.
Vidare måste minst 8p vara problemlösningspoäng och 4p kommunikationspoäng. Om en student uppnår 14 p men inte poängantalet för respektive lärandemål får studenten FX.
Del 2:
**Totalt 16 p krävs för D varav 2p av dessa måste tas på del 2.
***Totalt 20 p krävs för C varav 4p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 1p på del 2 vara kommunikationspoäng.
**** Totalt 24 p krävs för B varav 6p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 2p på del 2 vara kommunikationspoäng.
***** Totalt 28 p krävs för A varav 9p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 3p på del 2 vara kommunikationspoäng.
Om en student inte uppnår kraven för en betygsnivå fullt ut så erhåller studenten närmast lägre betyg.
Kontrollskrivning, statistikdelen
I statistikdelen av kursen ges två digitala kontrollskrivningar. Kontrollskrivningarna är frivilliga men kan ge tillgodoräknande av uppgifter på tentamen. Varje kontrollskrivning kan ge tillgodoräkning av en uppgift på tentamen. Kontrollskrivningarna ges som Quiz i Canvas. Alla kursregistrerade studenter kan delta i kontrollskrivningarna.
Hjälpmedel vid tentamen TENS och kontrollskrivning Formelbladet som finns utlagt på Canvas. Formelbladet delas ut i pappersform vid tentamenstillfället. Grafräknare.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Betygskriterier för statistikdelen
Betyget E:
Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem av standardkaraktär, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
Studenten kan följa och föra enkla matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.
Betyget D:
Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.
Betyget C:
Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa mer avancerade problem, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver till viss del mer avancerade tolkningar.
Studenten kan följa och föra mer avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.
Betyget B:
Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.
Betyget A:
Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa komplexa problem, till exempel utifrån nya frågeställningar, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar.
Studenten kan följa och föra avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.