Skip to main content
Till KTH:s startsida

On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.

The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.

2025

Course analysis not published

2024

HT 2024-50448 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )

Changes planned for the next course offering

1. Kursansvarig ska ytterligare lyfta vikten av självständigt lärande. Kursen kräver att studenten förstår grundläggande begrepp och metoder, och betydelsen av detta måste betonas ännu mer för studenten ska kunna tillgodogöra sig kursmålen.
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Sören Östlund
Students
102
Compulsory within programme
CFATE
Results on course
Total number
49
A
22
B
15
C
7
D
4
E
1
FX
0
F
0

HT 2024-50896 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )

Changes planned for the next course offering

1. Kursansvarig ska ytterligare lyfta vikten av självständigt lärande. Kursen kräver att studenten förstår grundläggande begrepp och metoder, och betydelsen av detta måste betonas ännu mer för studenten ska kunna tillgodogöra sig kursmålen.
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Sören Östlund
Students
159
Compulsory within programme
CMAST
Results on course
Total number
58
A
15
B
21
C
12
D
9
E
1
FX
0
F
0

2023

Hållf CFATE ( Startdatum 2023-08-28, Svenska ) , Hållf CMAST ( Startdatum 2023-08-28, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Sören Östlund
Students
204
Compulsory within programme
CFATE, CMAST
Changes introduced for this course offering
No information inserted
Examination grade
32.4%

2022

Hållf. CFATE ( Startdatum 2022-08-29, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Sören Östlund
Students
80
Changes introduced for this course offering
2 h räknestuga inför varje diagnostisk skrivning (DS). Svar och/eller lösningsförslag till tre tidigare skrivningar publicerade för varje DS.

Course data has been registered manually

Examination grade
0%*

2021

Hållf. CFATE ( Startdatum 2021-08-30, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Sören Östlund
Students
71
Changes introduced for this course offering
Kontinuerlig återkoppling av seminarieuppgifterna. Sker genom seminarierna vid salsundervisning. Använd även "tavla" som det går att skriva på vid live-föreläsningar. Addera 1-2 appendices som beskriver hur man ska redovisa snittstorheter.

Course data has been registered manually

Examination grade
39.4%*

2020

Hållf. CFATE ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Sören Östlund, Bo Alfredsson
Students
81
Changes introduced for this course offering
No information inserted

Course data has been registered manually

Examination grade
44.4%*

Hållf. CMAST ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Carl Dahlberg
Examiners
Sören Östlund, Bo Alfredsson
Students
127
Changes introduced for this course offering
Kursen gavs digitalt pga Covid-19 pandemin. Terminen var otroligt stressig då i princip alla moment i kursen fick göras om. I övrigt har inga förändringar gjorts. Examinationsgraden gäller alla som skrev tentan. Den bör vara betydligt bättre för de 127 förstagångsregistrerade (det är den alltid) men jag orkar inte försöka sortera ut dem i min lista.

Course data has been registered manually

Examination grade
44%*

2019

Hållf. gkT ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Students
93
Changes introduced for this course offering
1. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska planera aktiviteter som innehåller fortfarande är obekanta begrepp. 2. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 3. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information.

Course data has been registered manually

Examination grade
62.4%*

Hållf. gkM ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Carl Dahlberg
Examiners
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Students
148
Changes introduced for this course offering
No information inserted

Course data has been registered manually

Examination grade
45.3%*

2018

Hållf gkT ( Startdatum 2018-08-27, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Students
87*
Changes introduced for this course offering
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Baserat på kursenkäten och möten med kursnämnden, PA och SNO bör följande aspekter lyftas fram: 1. Inför "klickers" eller liknande i samband med de konceptfrågor som ställs under föreläsningarna. Detta för att få studenterna mer engagerade genom att våga "gissa" på något svarsalternativen. 2. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska tidplanera aktiviteter som innehåller begrepp som fortfarande är obekanta, t.ex. effektivspänning och utmattningsanalys. 3. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 4. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information. 5. Undersök möjligheten att eventuellt ge någon form av morot för Scalable Learning aktiviteten. Detta kan eventuellt bli svårt eftersom kursen samläses med andra program som inte använde Scalable Learning.

Course data has been registered manually

Examination grade
75.9%*

2017

Hållf gkT ( Startdatum 2017-08-28, Svenska )

Changes planned for the next course offering

No information inserted
Coordinator
Sören Östlund
Examiners
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Students
93*
Changes introduced for this course offering
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Utökad uppföljning av arbetet och dynamiken i projektgrupperna, speciellt i början när studenterna jobbar med detta på lågfart.

Course data has been registered manually

Examination grade
66.7%*