Course development
SE1010 Solid Mechanics, Basic Course with Project 12.0 credits
On this page, you can track the course's development over time. Once the course analysis is published, data for each course offering is displayed, including the number of registered students, course results, and planned improvements for the next session. All course syllabuses and course memos are shown on the page Archive.
The information can help prospective, current, and former students with course selection, or to follow up on their own participation. Teachers, course coordinators, examiners, program directors, and others can use the page as a resource for course development.
2025
Course analysis not published
2024
HT 2024-50448 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Sören ÖstlundStudents
102Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2023 - )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2024-50448Compulsory within programme
CFATEResults on course
HT 2024-50896 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Sören ÖstlundStudents
159Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2023 - )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2024-50896Compulsory within programme
CMASTResults on course
2023
Hållf CFATE ( Startdatum 2023-08-28, Svenska ) , Hållf CMAST ( Startdatum 2023-08-28, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Sören ÖstlundStudents
204Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2023 - )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2023-50633-51891Compulsory within programme
CFATE, CMASTCourse analysis
Course analysis SE1010: 27 Feb 2025Changes introduced for this course offering
No information insertedExamination grade
2022
Hållf. CFATE ( Startdatum 2022-08-29, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Sören ÖstlundStudents
80Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2022-50106Compulsory within programme
CFATECourse analysis
Course analysis SE1010: 9 Feb 2023Changes introduced for this course offering
2 h räknestuga inför varje diagnostisk skrivning (DS). Svar och/eller lösningsförslag till tre tidigare skrivningar publicerade för varje DS.Course data has been registered manually
Examination grade
2021
Hållf. CFATE ( Startdatum 2021-08-30, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Sören ÖstlundStudents
71Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2021-50710Compulsory within programme
CFATECourse analysis
Course analysis SE1010: 1 Mar 2022Changes introduced for this course offering
Kontinuerlig återkoppling av seminarieuppgifterna. Sker genom seminarierna vid salsundervisning. Använd även "tavla" som det går att skriva på vid live-föreläsningar. Addera 1-2 appendices som beskriver hur man ska redovisa snittstorheter.Course data has been registered manually
Examination grade
2020
Hållf. CFATE ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Sören Östlund, Bo AlfredssonStudents
81Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2020-50132Compulsory within programme
CFATECourse analysis
Course analysis SE1010: 23 Feb 2021Changes introduced for this course offering
No information insertedCourse data has been registered manually
Examination grade
Hållf. CMAST ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Carl DahlbergExaminers
Sören Östlund, Bo AlfredssonStudents
127Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2020-50161Compulsory within programme
CMASTCourse analysis
Course analysis SE1010: 16 Mar 2021Changes introduced for this course offering
Kursen gavs digitalt pga Covid-19 pandemin. Terminen var otroligt stressig då i princip alla moment i kursen fick göras om. I övrigt har inga förändringar gjorts. Examinationsgraden gäller alla som skrev tentan. Den bör vara betydligt bättre för de 127 förstagångsregistrerade (det är den alltid) men jag orkar inte försöka sortera ut dem i min lista.Course data has been registered manually
Examination grade
2019
Hållf. gkT ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudents
93Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2019-50461Compulsory within programme
CFATECourse analysis
Course analysis SE1010: 11 Feb 2020Changes introduced for this course offering
1. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska planera aktiviteter som innehåller fortfarande är obekanta begrepp. 2. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 3. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information.Course data has been registered manually
Examination grade
Hållf. gkM ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Carl DahlbergExaminers
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudents
148Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2019-50489Compulsory within programme
CMASTCourse analysis
Course analysis SE1010: 12 Feb 2020Changes introduced for this course offering
No information insertedCourse data has been registered manually
Examination grade
2018
Hållf gkT ( Startdatum 2018-08-27, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudents
87*Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2018-50110Compulsory within programme
CFATECourse analysis
Course analysis SE1010: 1 Feb 2019Changes introduced for this course offering
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Baserat på kursenkäten och möten med kursnämnden, PA och SNO bör följande aspekter lyftas fram: 1. Inför "klickers" eller liknande i samband med de konceptfrågor som ställs under föreläsningarna. Detta för att få studenterna mer engagerade genom att våga "gissa" på något svarsalternativen. 2. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska tidplanera aktiviteter som innehåller begrepp som fortfarande är obekanta, t.ex. effektivspänning och utmattningsanalys. 3. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 4. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information. 5. Undersök möjligheten att eventuellt ge någon form av morot för Scalable Learning aktiviteten. Detta kan eventuellt bli svårt eftersom kursen samläses med andra program som inte använde Scalable Learning.Course data has been registered manually
Examination grade
2017
Hållf gkT ( Startdatum 2017-08-28, Svenska )
Changes planned for the next course offering
Coordinator
Sören ÖstlundExaminers
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudents
93*Course syllabus
Course syllabus SE1010 ( Autumn 2016 - Spring 2023 )Course memo
Course memo SE1010 Autumn 2017-50036Compulsory within programme
CFATECourse analysis
Course analysis SE1010: 30 Jan 2018Changes introduced for this course offering
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Utökad uppföljning av arbetet och dynamiken i projektgrupperna, speciellt i början när studenterna jobbar med detta på lågfart.Course data has been registered manually