Kursens utveckling
SE1010 Hållfasthetslära, grundkurs med projekt 12,0 hp
På denna sida kan du följa hur kursen har utvecklats över tid. När kursanalysen har publicerats visas kursdata för varje kurstillfälle, inklusive examination, antal registrerade studenter, kursresultat samt planerade förändringar inför nästa kurstillfälle. Alla kursplaner och publicerade kurs-PM visas på sidan Arkiv.
Presumtiva, nuvarande, och tidigare studenter kan ta del av informationen som hjälp vid kursval, eller för att följa upp sitt eget deltagande. Lärare, kursansvariga, examinatorer, programansvariga m.fl. kan använda sidan som ett stöd vid kursutveckling.
2025
Kursanalys ej publicerad
2024
HT 2024-50448 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Sören ÖstlundStudenter
102Kursplan
Kursplan SE1010 ( HT 2023 - )Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2024-50448Obligatorisk inom program
CFATEResultat på kurs
HT 2024-50896 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Sören ÖstlundStudenter
159Kursplan
Kursplan SE1010 ( HT 2023 - )Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2024-50896Obligatorisk inom program
CMASTResultat på kurs
2023
Hållf CFATE ( Startdatum 2023-08-28, Svenska ) , Hållf CMAST ( Startdatum 2023-08-28, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Sören ÖstlundStudenter
204Kursplan
Kursplan SE1010 ( HT 2023 - )Obligatorisk inom program
CFATE, CMASTKursanalys
Kursanalys SE1010: 2025-02-27Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagdExaminationsgrad
2022
Hållf. CFATE ( Startdatum 2022-08-29, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Sören ÖstlundStudenter
80Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2022-50106Obligatorisk inom program
CFATEKursanalys
Kursanalys SE1010: 2023-02-09Förändringar som har införts till den här kursomgången
2 h räknestuga inför varje diagnostisk skrivning (DS). Svar och/eller lösningsförslag till tre tidigare skrivningar publicerade för varje DS.Kursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
2021
Hållf. CFATE ( Startdatum 2021-08-30, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Sören ÖstlundStudenter
71Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2021-50710Obligatorisk inom program
CFATEKursanalys
Kursanalys SE1010: 2022-03-01Förändringar som har införts till den här kursomgången
Kontinuerlig återkoppling av seminarieuppgifterna. Sker genom seminarierna vid salsundervisning. Använd även "tavla" som det går att skriva på vid live-föreläsningar. Addera 1-2 appendices som beskriver hur man ska redovisa snittstorheter.Kursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
2020
Hållf. CFATE ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Sören Östlund, Bo AlfredssonStudenter
81Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2020-50132Obligatorisk inom program
CFATEKursanalys
Kursanalys SE1010: 2021-02-23Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagdKursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
Hållf. CMAST ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Carl DahlbergExaminator
Sören Östlund, Bo AlfredssonStudenter
127Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2020-50161Obligatorisk inom program
CMASTKursanalys
Kursanalys SE1010: 2021-03-16Förändringar som har införts till den här kursomgången
Kursen gavs digitalt pga Covid-19 pandemin. Terminen var otroligt stressig då i princip alla moment i kursen fick göras om. I övrigt har inga förändringar gjorts. Examinationsgraden gäller alla som skrev tentan. Den bör vara betydligt bättre för de 127 förstagångsregistrerade (det är den alltid) men jag orkar inte försöka sortera ut dem i min lista.Kursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
2019
Hållf. gkT ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudenter
93Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2019-50461Obligatorisk inom program
CFATEKursanalys
Kursanalys SE1010: 2020-02-11Förändringar som har införts till den här kursomgången
1. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska planera aktiviteter som innehåller fortfarande är obekanta begrepp. 2. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 3. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information.Kursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
Hållf. gkM ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Carl DahlbergExaminator
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudenter
148Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2019-50489Obligatorisk inom program
CMASTKursanalys
Kursanalys SE1010: 2020-02-12Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagdKursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
2018
Hållf gkT ( Startdatum 2018-08-27, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudenter
87*Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2018-50110Obligatorisk inom program
CFATEKursanalys
Kursanalys SE1010: 2019-02-01Förändringar som har införts till den här kursomgången
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Baserat på kursenkäten och möten med kursnämnden, PA och SNO bör följande aspekter lyftas fram: 1. Inför "klickers" eller liknande i samband med de konceptfrågor som ställs under föreläsningarna. Detta för att få studenterna mer engagerade genom att våga "gissa" på något svarsalternativen. 2. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska tidplanera aktiviteter som innehåller begrepp som fortfarande är obekanta, t.ex. effektivspänning och utmattningsanalys. 3. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 4. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information. 5. Undersök möjligheten att eventuellt ge någon form av morot för Scalable Learning aktiviteten. Detta kan eventuellt bli svårt eftersom kursen samläses med andra program som inte använde Scalable Learning.Kursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
2017
Hållf gkT ( Startdatum 2017-08-28, Svenska )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig
Sören ÖstlundExaminator
Bo Alfredsson, Sören ÖstlundStudenter
93*Kurs-PM
Kurs-PM SE1010 HT 2017-50036Obligatorisk inom program
CFATEKursanalys
Kursanalys SE1010: 2018-01-30Förändringar som har införts till den här kursomgången
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Utökad uppföljning av arbetet och dynamiken i projektgrupperna, speciellt i början när studenterna jobbar med detta på lågfart.Kursdata har registrerats manuellt