Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

På denna sida publicerar kursansvarig eller examinator kursanalyser med kursdata för en kursomgång. När kursanalysen är publicerad visas kursdata, kurs-PM och kursplan. Alla kursplaner och publicerade kurs-PM visas på sidan Arkiv.

Presumtiva, nuvarande, och tidigare studenter kan ta del av informationen som hjälp vid kursval, eller för att följa upp sitt eget deltagande. Lärare, kursansvariga, examinatorer m.fl. kan använda sidan som ett stöd vid kursutveckling.

2024

När kursanalysen är publicerad visas kursdata, kurs-PM och kursplan.

2023

När kursanalysen är publicerad visas kursdata, kurs-PM och kursplan.

2022

Hållf. CFATE ( Startdatum 2022-08-29, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2022-50106Kursanalys: 2023-02-09
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Sören Östlund

Sören Östlund

80

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

0 % *

2 h räknestuga inför varje diagnostisk skrivning (DS). Svar och/eller lösningsförslag till tre tidigare skrivningar publicerade för varje DS.

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2023-02-09

Senaste ändrad

ej ändrad efter publicering

2021

Hållf. CFATE ( Startdatum 2021-08-30, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2021-50710Kursanalys: 2022-03-01
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Sören Östlund

Sören Östlund

71

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

39.4 % *

Kontinuerlig återkoppling av seminarieuppgifterna. Sker genom seminarierna vid salsundervisning. Använd även "tavla" som det går att skriva på vid live-föreläsningar. Addera 1-2 appendices som beskriver hur man ska redovisa snittstorheter.

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2022-03-01

Senaste ändrad

ej ändrad efter publicering

2020

Hållf. CFATE ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2020-50132Kursanalys: 2021-02-23
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Sören Östlund

Sören Östlund, Bo Alfredsson

81

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

44.4 % *

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2021-02-23

Senaste ändrad

ej ändrad efter publicering

Hållf. CMAST ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2020-50161Kursanalys: 2021-03-16
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Carl Dahlberg

Sören Östlund, Bo Alfredsson

127

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

44 % *

Kursen gavs digitalt pga Covid-19 pandemin. Terminen var otroligt stressig då i princip alla moment i kursen fick göras om. I övrigt har inga förändringar gjorts. Examinationsgraden gäller alla som skrev tentan. Den bör vara betydligt bättre för de 127 förstagångsregistrerade (det är den alltid) men jag orkar inte försöka sortera ut dem i min lista.

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2021-03-16

Senaste ändrad

ej ändrad efter publicering

2019

Hållf. gkT ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2019-50461Kursanalys: 2020-02-11
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Sören Östlund

Bo Alfredsson, Sören Östlund

93

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

62.4 % *

1. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska planera aktiviteter som innehåller fortfarande är obekanta begrepp. 2. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 3. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information.

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2020-02-11

Senaste ändrad

ej ändrad efter publicering

Hållf. gkM ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2019-50489Kursanalys: 2020-02-12
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Carl Dahlberg

Bo Alfredsson, Sören Östlund

148

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

45.3 % *

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2020-02-12

Senaste ändrad

2020-02-12

Kommentar till gjorda ändringar

?

2018

Hållf gkT ( Startdatum 2018-08-27, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2018-50110Kursanalys: 2019-02-01
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Sören Östlund

Bo Alfredsson, Sören Östlund

87 *

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

75.9 % *

Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Baserat på kursenkäten och möten med kursnämnden, PA och SNO bör följande aspekter lyftas fram: 1. Inför "klickers" eller liknande i samband med de konceptfrågor som ställs under föreläsningarna. Detta för att få studenterna mer engagerade genom att våga "gissa" på något svarsalternativen. 2. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska tidplanera aktiviteter som innehåller begrepp som fortfarande är obekanta, t.ex. effektivspänning och utmattningsanalys. 3. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 4. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information. 5. Undersök möjligheten att eventuellt ge någon form av morot för Scalable Learning aktiviteten. Detta kan eventuellt bli svårt eftersom kursen samläses med andra program som inte använde Scalable Learning.

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2019-09-13

Senaste ändrad

ej ändrad efter publicering

2017

Hållf gkT ( Startdatum 2017-08-28, Svenska )

Kursplan SE1010 ( HT 2016 - VT 2023 )Kurs-PM SE1010 HT 2017-50036Kursanalys: 2018-01-30
Kursansvarig Examinator Studenter Examination Resultat Förändringar som har införts till den här kursomgången

Sören Östlund

Bo Alfredsson, Sören Östlund

93 *

DIA1 (3,0) P, F

LAB1 (0,0) P, F

PRO1 (3,0) P, F

TEN1 (6,0) A, B, C, D, E, FX, F

66.7 % *

Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Utökad uppföljning av arbetet och dynamiken i projektgrupperna, speciellt i början när studenterna jobbar med detta på lågfart.

Kursdata har registrerats manuellt

Ytterligare data om kursanalysen

Kursanalysen gäller för följande kursomgångar

Obligatorisk inom program

Publicerad första gången

2019-09-13

Senaste ändrad

ej ändrad efter publicering