Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

På denna sida kan du följa hur kursen har utvecklats över tid. När kursanalysen har publicerats visas kursdata för varje kurstillfälle, inklusive examination, antal registrerade studenter, kursresultat samt planerade förändringar inför nästa kurstillfälle. Alla kursplaner och publicerade kurs-PM visas på sidan Arkiv.

Presumtiva, nuvarande, och tidigare studenter kan ta del av informationen som hjälp vid kursval, eller för att följa upp sitt eget deltagande. Lärare, kursansvariga, examinatorer, programansvariga m.fl. kan använda sidan som ett stöd vid kursutveckling.

2025

Kursanalys ej publicerad

2024

HT 2024-50448 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

1. Kursansvarig ska ytterligare lyfta vikten av självständigt lärande. Kursen kräver att studenten förstår grundläggande begrepp och metoder, och betydelsen av detta måste betonas ännu mer för studenten ska kunna tillgodogöra sig kursmålen.
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Sören Östlund
Studenter
102
Obligatorisk inom program
CFATE
Resultat på kurs
Totalt antal
49
A
22
B
15
C
7
D
4
E
1
FX
0
F
0

HT 2024-50896 ( Startdatum 2024-08-26, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

1. Kursansvarig ska ytterligare lyfta vikten av självständigt lärande. Kursen kräver att studenten förstår grundläggande begrepp och metoder, och betydelsen av detta måste betonas ännu mer för studenten ska kunna tillgodogöra sig kursmålen.
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Sören Östlund
Studenter
159
Obligatorisk inom program
CMAST
Resultat på kurs
Totalt antal
58
A
15
B
21
C
12
D
9
E
1
FX
0
F
0

2023

Hållf CFATE ( Startdatum 2023-08-28, Svenska ) , Hållf CMAST ( Startdatum 2023-08-28, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Sören Östlund
Studenter
204
Obligatorisk inom program
CFATE, CMAST
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagd
Examinationsgrad
32.4%

2022

Hållf. CFATE ( Startdatum 2022-08-29, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Sören Östlund
Studenter
80
Obligatorisk inom program
CFATE
Förändringar som har införts till den här kursomgången
2 h räknestuga inför varje diagnostisk skrivning (DS). Svar och/eller lösningsförslag till tre tidigare skrivningar publicerade för varje DS.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
0%*

2021

Hållf. CFATE ( Startdatum 2021-08-30, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Sören Östlund
Studenter
71
Obligatorisk inom program
CFATE
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Kontinuerlig återkoppling av seminarieuppgifterna. Sker genom seminarierna vid salsundervisning. Använd även "tavla" som det går att skriva på vid live-föreläsningar. Addera 1-2 appendices som beskriver hur man ska redovisa snittstorheter.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
39.4%*

2020

Hållf. CFATE ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Sören Östlund, Bo Alfredsson
Studenter
81
Obligatorisk inom program
CFATE
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagd

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
44.4%*

Hållf. CMAST ( Startdatum 2020-08-24, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Carl Dahlberg
Examinator
Sören Östlund, Bo Alfredsson
Studenter
127
Obligatorisk inom program
CMAST
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Kursen gavs digitalt pga Covid-19 pandemin. Terminen var otroligt stressig då i princip alla moment i kursen fick göras om. I övrigt har inga förändringar gjorts. Examinationsgraden gäller alla som skrev tentan. Den bör vara betydligt bättre för de 127 förstagångsregistrerade (det är den alltid) men jag orkar inte försöka sortera ut dem i min lista.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
44%*

2019

Hållf. gkT ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Studenter
93
Obligatorisk inom program
CFATE
Förändringar som har införts till den här kursomgången
1. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska planera aktiviteter som innehåller fortfarande är obekanta begrepp. 2. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 3. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
62.4%*

Hållf. gkM ( Startdatum 2019-08-26, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Carl Dahlberg
Examinator
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Studenter
148
Obligatorisk inom program
CMAST
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagd

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
45.3%*

2018

Hållf gkT ( Startdatum 2018-08-27, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Studenter
87*
Obligatorisk inom program
CFATE
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Baserat på kursenkäten och möten med kursnämnden, PA och SNO bör följande aspekter lyftas fram: 1. Inför "klickers" eller liknande i samband med de konceptfrågor som ställs under föreläsningarna. Detta för att få studenterna mer engagerade genom att våga "gissa" på något svarsalternativen. 2. Ta fram en mall för projektets tidplan. Generellt är det ett bra verktyg för träningen i att arbeta i projekt. Studenterna upplever svårigheter och en osäkerhet när de i början av projektarbetet ska tidplanera aktiviteter som innehåller begrepp som fortfarande är obekanta, t.ex. effektivspänning och utmattningsanalys. 3. Korrekturläs projektbeskrivningen noggrant och speciellt ta bort en del av de kapitel- och aktivitetshänvisningar som kan förvilla läsaren. 4. Betona projektets roll för träning i att lösa problem med ospecifik och t.o.m. otydlig information. 5. Undersök möjligheten att eventuellt ge någon form av morot för Scalable Learning aktiviteten. Detta kan eventuellt bli svårt eftersom kursen samläses med andra program som inte använde Scalable Learning.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
75.9%*

2017

Hållf gkT ( Startdatum 2017-08-28, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Sören Östlund
Examinator
Bo Alfredsson, Sören Östlund
Studenter
93*
Obligatorisk inom program
CFATE
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Den viktigaste aspekten är att få studenterna att jobba kontinuerligt med kursen på ett aktivt sätt. Studenten måste hela tiden själv ifrågasätta sitt lärande. Förstår jag detta? Kan jag lösa enkla problem? Kan jag använda detta i ett lite svårare exempel? En markant förbättring har noterats jämfört med föregående kursomgångar men det kan fortfarande bli bättre. Utökad uppföljning av arbetet och dynamiken i projektgrupperna, speciellt i början när studenterna jobbar med detta på lågfart.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
66.7%*