Människa-datorinteraktion, inledande kurs

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

Alla som arbetar med att utveckla teknik betjänas av att ta ett användarperspektiv eftersom det är för användaren man utvecklar tekniken. Med ett användarperspektiv avses att man beaktar användarnas förutsättningar för att förstå och använda tekniken, samt konsekvenser av att använda teknik, vilket är centralt inom området människa-datorinteraktion.

Detta är en inledande kurs som presenterar ett kognitionsvetenskapligt perspektiv på människa-datorinteraktion både som teori och tillämpning. Kognitionsvetenskap är ett tvärvetenskapligt forskningsområde om tänkande och kommunikation hos människor och maskiner, med såväl tekniska som humanistiska, samhällsvetenskapliga och biologiska perspektiv.

Kursen behandlar översiktligt mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda informationsteknologi som redskap för att lösa uppgifter. Gränssnittsutformning är en central del för att skapa goda förutsättningar för ett gott samspel, men det finns sällan patentlösningar. Även om gränssnittsdesign är det som vanligen associeras med människa-datorinteraktion är det långt ifrån det enda som är centralt inom ämnet. Kursen kommer att presentera ett antal olika metoder som ett stöd för att förstå vilken användare eller vilka användargrupper som ska använda tekniken och i vilket sammanhang detta görs. Framförallt kommer kursen betona vikten av att beakta användarens behov, motivation och användningssituation för att kunna skapa användbara lösningar.

Lärare

Feedback Nyheter