DH2620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Teoretisk och praktisk genomgång av mänskliga kognitiva förutsättningar och konsekvenser av att använda interaktiva datorsystem, samt hur användbarhetsdesign kan stödja användaren för att utföra sina uppgifter smidigt. Kursen kommer att ge en översiktsbild av beteendevetenskapliga teorier samt hur de relaterar till design och användning av interaktiva datorsystem. Fokus kommer dock vara olika former av etablerad praktik inom människa-datorinteraktion.
Studenterna lär sig att analysera användarbehov, användargränssnitt och arbetar i ett mindre designprojekt.
Undervisningen förutsätter att studenterna arbetar självständigt och aktivt parallellt med schemalagd undervisning.
Lärandemål
I den här kursen kommer du att tränas i att angripa realistiska och därmed delvis ofullständigt formulerade designproblem som involverar både människor och teknik.
Efter den här kursen kommer du att praktiskt kunna:
● tillämpa etablerade metoder för att
- utifrån en given designuppgift undersöka vad som kännetecknar tänkt målgrupp och användningssituation
- formulera realistiska krav för en given designuppgift, genom undersökning av nuvarande situation (användarstudier, studier av existerande teknik, teorier inom MDI)
- utforma och bedöma alternativa lösningar, samt i grupp resonera kring dess kvaliteter och begränsningar, baserat på litteratur, användarstudier, och erfarenhet av annan existerande teknik
- gestalta tänkt design med hjälp av olika verktyg och material, från skisser på papper till digitala interaktiva prototyper
- utvärdera egen och andras design, med och utan användare, i syfte att stödja välgrundade designbeslut inom MDI
● som en del i en iterativ designprocess göra reflektioner grundade i relevanta teorier och metoder inom MDI
● kommunicera och presentera designegenskaper hos interaktiva artefakter för olika intressenter
● relatera teorier och metoder inom MDI till andra principer för systemutveckling
● relatera teorier och metoder inom MDI till ekonomiska faktorer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande krävs 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng inom matematik eller informationsteknik. Dessutom krävs svenska B eller motsvarande och engelska A eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
En kurs i datalogi (t.ex. DD1320, DD1345, DD1343, DD1344, DD1346).
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- UPP1 - Uppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
DH2628 Interaction Design methods, IC1004 Kognitionspsykologi.
Kontaktperson
Övrig information
Kursen får inte räknas med i examen om studenten även har läst DH2624, IC1000 eller DH1620.
Kursen samläses till viss del med Människa-datorinteraktion med didaktisk inriktning, DH2624.