Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Januari 2015
Lärare Elias Jarlebring skrev inlägget 19 januari 2015
Lärare Elias Jarlebring korrigerade 20 januari 2015

Hej!

Projektrapporterna är nu rättade och inrapporterade, så om du har fått godkänt kan du se det på rapp.csc.kth.se inom några dagar. Om du inom några dagar inte ser att du har fått godkänt Lab B så behöver den troligtvis kompletteras. Komplettering sker genom att du hämtar din rättade rapport från Matematikinstutionens studentexpedition. Lämna in din nya kompletteringen genom att skicka in en nyade rapport tillsammans med den gamla. Lämna in den i brevlådan vid matematiks studentexpedition. Deadline för komplettering:  2015-02-19

Facit till tentan kommer snart. Jag skickar ett direktmeddelande (email) när jag lägger upp den. Jag vet att det är många som är nyfikna. Jag ber er ha lite tålamod till.

För att kunna förbättra kursen inför nästa år är det viktigt med feedback från er. Jag skulle därför uppskatta om ni kunde fylla i en kursutvärdering:

kommenterade 20 januari 2015

Kommer facit att läggas upp idag tisdag, 20/1? vi Vore mycket tacksamma i så fall ;)

 
November 2014
Lärare Elias Jarlebring skrev inlägget 26 november 2014
 
Lärare Elias Jarlebring skrev inlägget 6 november 2014
Lärare Elias Jarlebring korrigerade 6 november 2014

Hej, Nu börjar det bli dags att titta på Lab B - projektet. Ni måste välja ett projekt från projektlistan och sedan boka/reservera erat val av projekt genom bokningssystemet:

Det finns svåra och lätta projekt. Valet påverkar slutbetyget enligt tabellen som finns angiven under Datorlaborationer, där ni också hittar mer information om redovisning och rapport.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 10 november 2014

Hej, Nu börjar det bli dags att titta på Lab B - projektet. Ni måste välja ett projekt från projektlistan och sedan boka/reservera erat val av projekt  genom bokningssystemet:

Det finns svåra och lätta projekt. Valet påverkar slutbetyget enligt tabellen som finns angiven under Datorlaborationer, där ni också hittar mer information om redovisning och rapport.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 14 november 2014

Hej, Nu börjar det bli dags att titta på Lab B - projektet. Ni måste välja ett projekt från projektlistan och sedan boka/reservera erat val av projekt  genom bokningssystemet:

Det finns svåra och lätta projekt. Valet påverkar slutbetyget enligt tabellen som finns angiven under Datorlaborationer, där ni också hittar mer information om redovisning och rapport.

Först till kvarn gäller för val av projekt. Det är inte tillåtet att boka in sig på flera projekt, och det kommer vi att märka.¶

 
Lärare Elias Jarlebring skrev inlägget 9 november 2014

Lärare Elias Jarlebring ändrade rättigheterna 9 november 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av elias jarlebring (eliasj@kth.se).
Lärare Elias Jarlebring korrigerade 9 november 2014

Extra lab för att få mer hjälp: Det kommer att finnas minst 3 labassar på onsdag 12 nov kl 15-17 i Christoph och Nils. Obs: ej i Baltzar (som är bokad av annan kurs).

Inom kort lägger vi upp ett bokningsystem för redovisning av lab A2 på torsdag.

Förtydligande för uppgift 2c och 4b: Ni ska använda en effektiv metod. En for-loop där man stegar sig fram är inte tillräckligt. Hjälp: Skriv om problemet som en olinjär ekvation (i en variabel) och kolla i PDF-filen om olinjära ekvationer vilken metod som passar bäst i detta fall.

På torsdag är bonusdag för Lab A2. Det finns möjlighet att boka redovisningstider. Om ni bokar en redovisningstid behöver ni inte skriva upp er på tavlan.¶



Lärare Elias Jarlebring korrigerade 9 november 2014

Hej! Här är mer information om labben.¶

Extra lab för att få mer hjälp: Det kommer att finnas minst 3 labassar på onsdag 12 nov kl 15-17 i Christoph och Nils. Obs: ej i Baltzar (som är bokad av annan kurs).

Förtydligande för uppgift 2c och 4b: Ni ska använda en effektiv metod. En for-loop där man stegar sig fram är inte tillräckligt. Hjälp: Skriv om problemet som en olinjär ekvation (i en variabel) och kolla i PDF-filen om olinjära ekvationer vilken metod som passar bäst i detta fall.

På torsdag är bonusdag för Lab A2. Det finns möjlighet att boka redovisningstider. Om ni bokar en redovisningstid behöver ni inte skriva upp er på tavlan. Vi ropar ut erat namn vid den givna tidpunkten. Vi jobbar hårt med att hålla schemat men ha tolerans om vi hamnar efter.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 9 november 2014

Hej! Här är mer information om labben.

Extra lab för att få mer hjälp: Det kommer att finnas minst 3 labassar på onsdag 12 nov kl 15-17 i Christoph och Nils. Obs: ej i Baltzar (som är bokad av annan kurs).

Förtydligande för uppgift 2c och 4b: Ni ska använda en effektiv metod. En for-loop där man stegar sig fram är inte tillräckligt. Hjälp: Skriv om problemet som en olinjär ekvation (i en variabel) och kolla i PDF-filen om olinjära ekvationer vilken metod som passar bäst i detta fall.

På torsdag är bonusdag för Lab A2. Det finns möjlighet att boka redovisningstider. Om ni bokar en redovisningstid behöver ni inte skriva upp er på tavlan. Vi ropar ut erat namn vid den givna tidpunkten. Vi jobbar hårt med att hålla schemat men ha tolerans om vi hamnar efter.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 9 november 2014

Hej! Här är mer information om labben.

Extra lab för att få mer hjälp: Det kommer att finnas minst 3 labassar på onsdag 12 nov kl 15-17 i Christoph och Nils. Obs: ej i Baltzar (som är bokad av annan kurs).

Förtydligande för uppgift 2c och 4b: Ni ska använda en effektiv metod. En for-loop där man stegar sig fram är inte tillräckligt. Hjälp: Skriv om problemet som en olinjär ekvation (i en variabel) och kolla i PDF-filen om olinjära ekvationer vilken metod som passar bäst i detta fall.

På torsdag är bonusdag för Lab A2. Det finns möjlighet att boka redovisningstider. Om ni bokar en redovisningstid behöver ni inte skriva upp er på tavlan. Vi ropar ut erat namn vid den givna tidpunkten. Vi jobbar hårt med att hålla schemat men ha tolerans om vi hamnar efter.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 9 november 2014

Hej! Här är mer information om labben.

Extra lab för att få mer hjälp: Det kommer att finnas minst 3 labassar på onsdag 12 nov kl 15-17 i Christoph och Nils. Obs: ej i Baltzar (som är bokad av annan kurs).

Förtydligande för uppgift 2c och 4b: Ni ska använda en effektiv metod. En for-loop där man stegar sig fram är inte tillräckligt. Hjälp: Skriv om problemet som en olinjär ekvation (i en variabel) och kolla i PDF-filen om olinjära ekvationer vilken metod som passar bäst i detta fall.

På torsdag är bonusdag för Lab A2. Det finns möjlighet att boka redovisningstider. Om ni bokar en redovisningstid behöver ni inte skriva upp er på tavlan. Vi ropar ut erat namn vid den givna tidpunkten. Vi jobbar hårt med att hålla schemat men ha toleransvi hoppas ni har lite tålamod om vi hamnar efter. Boka här:

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 10 november 2014

Hej! Här är mer information om labben.

Extra lab för att få mer hjälp: Det kommer att finnas minst 3 labassar på onsdag 12 nov kl 15-17 i Christoph och Nils. Obs: ej i Baltzar (som är bokad av annan kurs).

Förtydligande för uppgift 2c och 4b: Ni ska använda en effektiv metod. En for-loop där man stegar sig fram är inte tillräckligt. Hjälp: Skriv om problemet som en olinjär ekvation (i en variabel) och kolla i PDF-filen om olinjära ekvationer vilken metod som passar bäst i detta fall.

På torsdag är bonusdag för Lab A2. Det finns möjlighet att boka redovisningstider. Om ni bokar en redovisningstid behöver ni inte skriva upp er på tavlan. Vi ropar ut erat namn vid den givna tidpunkten. Vi jobbar hårt med att hålla schemat men vi hoppas ni har lite tålamod om vi hamnar efter. Boka här:

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 11 november 2014

Hej! Här är mer information om labben.

Extra lab för att få mer hjälp: Det kommer att finnas minst 3 labassar på onsdag 12 nov kl 15-17 i Christoph och Nils. Obs: ej i Baltzar (som är bokad av annan kurs).

Förtydligande för uppgift 2c och 4b: Ni ska använda en effektiv metod. En for-loop där man stegar sig fram är inte tillräckligt. Hjälp: Skriv om problemet som en olinjär ekvation (i en variabel) och kolla i PDF-filen om olinjära ekvationer vilken metod som passar bäst i detta fall.

På torsdag är bonusdag för Lab A2. Det finns möjlighet att boka redovisningstider. Om ni bokar en redovisningstid behöver ni inte skriva upp er på tavlan. Vi ropar ut erat namn vid den givna tidpunkten. Vi jobbar hårt med att hålla schemat men vi hoppas ni har lite tålamod om vi hamnar efter. Boka här:

Bokningssystemet stänger på kvällen innan bonusdagen.¶

 
September 2014
Lärare Elias Jarlebring skrev inlägget 30 september 2014
Lärare Elias Jarlebring korrigerade 30 september 2014

Hej!


* Jag hoppas alla jobbar och försöker bli klara med Lab A1 så snart som möjligt. När ni blir klara med Lab A1 kan nu redan nu börja med Lab A2. Under förläsningarna har vi gått igenom material motsvarande hela Lab A1 och uppgift 1-2 (och delar av uppgift 2) i Lab A2.
* Extra hjälp utöver terminalsalsövningarna finns genom KTHs så kallade "allmänhandledning" som finns beskrivet här. Alla allmänhandledningsassistenter är insatta i kursens innehåll men "Erik" har numeriska metoder som specialitet. Se schema för allmänhandledningen. Om möjligt kan det vara bra att ta med en egen laptop till allmänhandledningen eftersom datorsystemet är separat från V-husets datorsalar.
Elias

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 30 september 2014

Hej!


* Jag hoppas alla jobbar och försöker bli klara med Lab A1 så snart som möjligt. När ni blir klara med Lab A1 kan nu redan nu börja med Lab A2. Under förläsningarna har vi gått igenom material motsvarande hela Lab A1 och uppgift 1 (och delar av uppgift 2) i Lab A2.
* Extra hjälp utöver terminalsalsövningarna finns genom KTHs så kallade "allmänhandledning" som finns beskrivet här. Alla allmänhandledningsassistenter är insatta i kursens innehåll men "Erik" har numeriska metoder som specialitet. Se schema för allmänhandledningen. Om möjligt kan det vara bra att ta med en egen laptop till allmänhandledningen eftersom datorsystemet är separat från V-husets datorsalar.
Elias

 
Lärare Elias Jarlebring skrev inlägget 21 september 2014
Lärare Elias Jarlebring korrigerade 21 september 2014

Gruppindelning för terminalsalsövningar: På torsdag har vi terminalsalsövning i två separata grupper. Detta läsår gör vi en ny typ av gruppindelning för att få bättre balans mellan grupperna. Din grupp bestäms av personnumrens sista siffra. Kom ihåg att ni uppmanas att arbeta två och två (enmansgrupper är tillåtna, men rekommenderas ej).

Såhär bestäms er grupp: Låt x vara summan av sista siffran i ditt personnummer och den sista siffran i din labkamrats personnummer. Ni är i grupp 1 om x är udda och i grupp 2 om x är jämnt. För enmannagrupper är x den sista siffran i ditt personnummer.

Exempel:

Pelle Persson 940611-2351 Arnennika Karlsson 930316-1262 Summan x=1+2=3 är udda så Pelle och Arnennika är i grupp 1.

Se schema för när din grupp har terminalsalsövning. Obs: Ibland är Grupp 2 schemalagd före Grupp 1.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 21 september 2014

Gruppindelning för terminalsalsövningar: På torsdag har vi terminalsalsövning (datorsalsövning) i två separata grupper. Detta läsår gör vi en ny typ av gruppindelning för att få bättre balans mellan grupperna. Din grupp bestäms av personnumrens sista siffra. Kom ihåg att ni uppmanas att arbeta två och två (enmansgrupper är tillåtna, men rekommenderas ej).

Såhär bestäms er grupp: Låt x vara summan av sista siffran i ditt personnummer och den sista siffran i din labkamrats personnummer. Ni är i grupp 1 om x är udda och i grupp 2 om x är jämnt. För enmannagrupper är x den sista siffran i ditt personnummer.

Exempel:

Pelle Persson 940611-2351 Annika Karlsson 930316-1262 Summan x=1+2=3 är udda så Pelle och Annika är i grupp 1.

Se schema för när din grupp har terminalsalsövning. Obs: Ibland är Grupp 2 schemalagd före Grupp 1.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 21 september 2014

Gruppindelning för terminalsalsövningar: På torsdag har vi terminalsalsövning (datorsalsövning) i två separata grupper och ni ska alltså bara gå på en av dessa tillfällen. Detta läsår gör vi en ny typ av gruppindelning för att få bättre balans mellan grupperna. Din grupp bestäms av personnumrens sista siffra. Kom ihåg att ni uppmanas att arbeta två och två med labbarna (enmansgrupper är tillåtna, men rekommenderas ej).

Såhär bestäms er grupp: Låt x vara summan av sista siffran i ditt personnummer och den sista siffran i din labkamrats personnummer. Ni är i grupp 1 om x är udda och i grupp 2 om x är jämnt. För enmannagrupper är x den sista siffran i ditt personnummer.

Exempel:

Pelle Persson 940611-2351 Annika Karlsson 930316-1262 Summan x=1+2=3 är udda så Pelle och Annika är i grupp 1.

Se schema för när din grupp har terminalsalsövning. Obs: Ibland är Grupp 2 schemalagd före Grupp 1.

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 21 september 2014

Gruppindelning för terminalsalsövningar:

På torsdag har vi terminalsalsövning (datorsalsövning) i två separata grupper och ni ska alltså bara gå på en av dessa tillfällenoch eftersom datorsalarna är för små för att rymma hela klassen gör vi en indelning. Detta läsår gör vi en ny typ av gruppindelning för att få bättre balans mellan grupperna. Din grupp bestäms av personnumrens sista siffra. Kom ihåg att ni uppmanas att arbeta två och två med labbarna (enmansgrupper är tillåtna, men rekommenderas ej).

Såhär bestäms er grupp: Låt x vara summan av sista siffran i ditt personnummer och den sista siffran i din labkamrats personnummer. Ni är i grupp 1 om x är udda och i grupp 2 om x är jämnt. För enmannagrupper är x den sista siffran i ditt personnummer.

Exempel:

Pelle Persson 940611-2351 Annika Karlsson 930316-1262 Summan x=1+2=3 är udda så Pelle och Annika är i grupp 1.

Se schema för när din grupp har terminalsalsövning. Obs: Ibland är Grupp 2 schemalagd före Grupp 1.

Lärare Elias Jarlebring ändrade rättigheterna 22 september 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av elias jarlebring (eliasj@kth.se).
Lärare Elias Jarlebring korrigerade 22 september 2014

Gruppindelning för terminalsalsövningar.

På torsdag har vi terminalsalsövning (datorsalsövning) och eftersom datorsalarna är för små för att rymma hela klassen gör vi en indelning. Detta läsår gör vi en ny typ av gruppindelning för att få bättre balans mellan grupperna. Din grupp bestäms av personnumrens sista siffra. Kom ihåg att ni uppmanas att arbeta två och två med labbarna (enmansgrupper är tillåtna, men rekommenderas ej).

Såhär bestäms er grupp: Låt x vara summan av sista siffran i ditt personnummer och den sista siffran i din labkamrats personnummer. Ni är i grupp 1 om x är udda och i grupp 2 om x är jämnt. För enmannagrupper är x den sista siffran i ditt personnummer.

Exempel:

Pelle Persson 940611-2351 Annika Karlsson 930316-1262 Summan x=1+2=3 är udda så Pelle och Annika är i grupp 1.

Se schema för när din grupp har terminalsalsövning. Obs: Ibland är Grupp 2 schemalagd före Grupp 1.

kommenterade 23 september 2014

Hej Elias!

Jag och Josefin läser denna kurs som en restkurs som vi har kvar sen tidigare läsår. Detta gör att vi till och från har schemakrockar med kontrollskrivningar, seminarier och muntor vid vissa av dessa tillfällen. Går det bra att vara i labbgrupp 2 de gånger det inträffar?

Anna

Lärare kommenterade 24 september 2014

Hej, Eftersom ni har kursen som restkurs och eftersom ni är en av de första som frågar så är det okej, förutsatt att ni skickar ett email till mig med vilka tillfällen det krockar. /Elias

 
Lärare Elias Jarlebring skrev inlägget 9 september 2014
Lärare Elias Jarlebring korrigerade 9 september 2014

Hej!


* Nu finns det kompletterande materialet från föreläsning 2 online: interpolation.pdf. För de flesta föreläsningar kommer jag lägga upp en PDF-fil som motsvarar det jag tycker är viktigast i kursen.
* Under föreläsningen hade vi lite tekniska problem och det var svårt för er att se den första matlab-demonstrationen (kvadratisk konvergens för Newtons metod). Därför har jag lagt upp en video som visar precis det vi gjorde.
* Den första terminalsalsövningen är först 2014-09-25 och då vi ska vi jobba med Lab A1. Det är ändå lägempligt att börja med labben redan nu. Kom ihåg att studenter förra året rekommenderade: "Gör klart LAB A så snabbt såom möjligt så att du kan sätta igång med projektet." och "Projektet är helt klart det roligaste i kursen"
* PDF-filen om olinjära ekvationer är uppdaterad: PDF-fil

Elias

Lärare Elias Jarlebring korrigerade 9 september 2014

Hej!


* Nu finns det kompletterande materialet från föreläsning 2 online: interpolation.pdf. För de flesta föreläsningar kommer jag lägga upp en PDF-fil som motsvarar det jag tycker är viktigast i kursen.
* Under föreläsningen hade vi lite tekniska problem och det var svårt för er att se den första matlab-demonstrationen (kvadratisk konvergens för Newtons metod). Därför har jag lagt upp en video som visar precis det vi gjordematlab-demonstrationen som en video.
* Den första terminalsalsövningen är först 2014-09-25 och då ska vi jobba med Lab A1. Det är ändå lämpligt att börja med labben redan nu. Kom ihåg att studenter förra året rekommenderade: "Gör klart LAB A så snabbt som möjligt så att du kan sätta igång med projektet." och "Projektet är helt klart det roligaste i kursen"
* PDF-filen om olinjära ekvationer är uppdaterad: PDF-fil
Elias

Lärare Elias Jarlebring ändrade rättigheterna 22 september 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av elias jarlebring (eliasj@kth.se).