A21HIB Arkitekturens teori och historia 2 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupning i arkitekturens och arkitekturteorins utveckling med tonvikt på 1900-talet, men med återblickar till 1700- och 1800-talen. Den moderna arkitekturens historiografi studeras och kursen reflekterar kring hur vi kan överskrida traditionella modeller som fokuserar på stil och form. Kursen belyser arkitekturens praktik och teorier utifrån skilda perspektiv såsom politik, genus, klass, etnicitet, media och konsumtion.
Lärandemål
Studenten ska få en fördjupad förståelse för hur arkitekturens teori och historia har formulerats i relation till det moderna samhällets utveckling. Studenten ska kunna diskutera och reflektera kring begreppet modernitet och dess betydelse för arkitekturens praktik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundkursen i årskurs 1 eller motsvarande. Kursen är öppen för sökande även utanför arkitektutbildningen.
Rekommenderade förkunskaper
Grundkursen i årskurs 1 eller motsvarande. Kursen är öppen för sökande även utanför arkitektutbildningen.
Utrustning
Kurslitteratur
Anges separat
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination: Uppsats
Krav på 80% närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.