Ett storskaligt övningsprojekt genomförs med fokus på översiktlig planering av urbana miljöer. Stadens infrastruktur studeras i översiktlig skala. Relevanta aspekter som vägnät, trafik, stadens försörjningssystem, och dess effekter på miljö och boende studeras. Uppmärksamhet riktas mot befintliga miljöer och landskap som angränsar till övningsuppgiftens område. Övningen bildar ett kunskapsblock som är integrerat med vårens projekt som fokuserar på områdesplan i kvartersskala.
A31P1C Stadsbyggnadsprojekt 3:1 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten skall tillägna sig grundläggande praktiska och teoretiska kunskaper i urban formgivning/planering i en översiktlig skala. Studenterna skall i ett grupparbete utveckla ett övningsprojekt och kunna argumentera för detta utifrån olika rumsliga, sociala, ekologiska och tekniska aspekter. Studenten skall få inblick i stadens komplexa infrastruktur, försörjningssystems, offentlig transport och miljöpåverkan. Studenterna ska kunna utveckla rumsliga förutsättningar som grund för övningsuppgiftens bebyggelsemönster. Studenten skall ha grundläggande förståelse för den översiktliga planeringsprocessen i Sverige och de olika aktörerna som styr processen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Inledande kurs i åk3 (A31CCB) i princip slutförd.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Lämplig ritsalsutrustning, Laptop och nödvändig, lämplig av skolan rekommenderad digital programvara, skissbok, digital kamera, modellmaterial, mm.
Kurslitteratur
Anges vid kursstart alt. i kursbeskrivning som delas ut vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 12,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Prov görs i form av kritiktillfällen där övningsuppgifterna bedöms av interna och externa kritiker. Handledning och arbete på ritsalen rapporteras vid behov till årskursansvarig. Närvarolistor förs under kursens gång i föreläsningar och schemalagda övningar. Slutlig bedömning och godkännande görs av årskursansvarig.
Övriga krav för slutbetyg
Examination av projektarbete i basutbildningen:
Bedömning av hur väl studenten uppfyller kursmålen sker i flera steg:
1. Arbetsprocessen under projektets kontinuerliga utveckling bedöms av den ansvarige handledaren.
2. Kvaliteten på inlämnat material till delinlämningar bedöms av handledaren, den kursansvarige och eventuella gästkritiker.
3. Vid den avslutande inlämningen bedöms det inlämnade materialet och hur studenten förmedlar sitt projekt av lärare och inbjudna gästkritiker.
Den kursansvarige gör därefter en sammanvägd bedömning av studentens prestation under hela projektet.
Kursen har ett krav på 80% närvaro på föreläsningar/kursaktiviteter och handledning. Studenten skall aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatorisk. Inlämningskraven anpassas till årets aktuella projekt. I projektbeskrivningen anges detaljerade krav.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras inom given tidsram. Se anvisningar under "Generellt för årskurs 3".
Projektet skall dokumenteras i en portfölj där samtliga ritningar, modeller (foton) samt text skall beskriva projektet. Portföljen skall redovisas i anslutning till bedömningen av årets avslutande komplexa projekt/examensarbete för kandidatexamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.