Huvudsakligt innehåll:
Föreläsningar, studiebesök och övningar.
A31TEA Arkitekturteknik 3 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska förstå hur stadens försörjningssystem och infrastruktur fungerar och kunna planera densamma. Studenten ska kunna använda sin kunskap i tekniska infrastruktur system: transport och försörjningssystem, tunnlar och trafikplanering.
Studenten ska förstå och kunna diskutera grundläggande begrepp och terminologi i statik, byggnadsfysik och byggnadsteknik. Studenten ska förstå krafters rörelse och strukturers kraftspel. Studenten ska förstå hur en ytter- och innervägg, tak, grund, fönster, dörr och trappa fungerar. Studenten ska ha grundläggande kunskap i byggnadsteknikhistoria och materialutveckling. Studenten ska ha grundläggande kunskap om dimensionering av konstruktioner. Studenten ska kunna applicera detta i Arkitekturprojekt 3:3; Fördjupning / Examensarbete–Kandidatexamen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenen skall uppfylla uppflyttningskraven till årskurs 3.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination:
80% närvarolista på föreläsningar och uppgifter samt godkänd på tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.