Hoppa till huvudinnehållet

A42F1B Fri arkitekturstudio 4:1 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A42F1B (HT 2008–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Focus of this course is the development of the tools for understanding urban complexities beyond their physical manifestations. Throughout the course we will be testing the limits of the planning tools and investigate the new methods for predicting, controlling and manipulating urban dynamics. The extracted code of three chosen global cities will be tested on the specific segment of the urban tissue of Stockholm.

The characteristics and nature of zoning rules, building codes and regulations of three different cities will be studied and reinterpreted through a series of mapping studies juxtaposing various systems of data from variety of urban inner city core environments and urban contexts from different cultures. To understand the mechanisms of “urban genetics” the students would test manipulating the urban codes on the specific sites from highest to the lowest densities and test the results in relationship to the possible outcomes in a series of workshops. The existing parameters of the code will be questioned, re-examined and new possibilities explored based on the new realities in cities.The specific urban realities translated through the urban codifications are manifested in physical and non-physical form, various degrees of flexibility in planning for future urban models and the extent of the dynamic relation between formal (planned) and informal (unplanned) city fabric shall be examined. The tools of urban controls will be tested against specific economic, cultural, technological forces shaping the city today. The extracted code of each of three chosen cities will be tested on the specific segment of the urban tissue of Stockholm.

Lärandemål

Genetic Code of a City

Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Urban Studio.
Studio Description: This studio discusses sustainable urban development in terms of globalization, climate changes, mega cities and urban strategies - transformed into new typologies and innovative urban design.2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Kursmål - Course goals
In the first of a series of four courses students will begin their investigations by studying urban forms in their relation to the underlying structure of codes and regulations. The “Matrix” of the city will be exposed and tested in terms of how it controls and in return is affected by the various layers of the resulting dynamic and physical urban form.The main focus of this course is the development of the tools for understanding urban complexities beyond their physical
manifestations. Throughout the course we will be testing the limits of the planners tools and investigate the potential
new tools for organizing, predicting, controlling and manipulating urban dynamics.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Required:
Visualizing the Invisible Towards an Urban SpaceTechne Press, Amsterdam. Editors: Stephen Read and Camilo Pinilla
New York City Zoning Regulations. Department of City Planning. New York City.
Suggested:
The Global City, New York, London, TokyoSasskia Sassen, Princeton, NJ: Princeton University Press.
Urban Design Futures. London: Routledge. Moor, Malcolm and Rowland, Jon (Eds.). 2006.
Learning From the Japanese City. West Meets East in Urban Design. Barrie Shelton
Recombinant Urbanism: Conceptual Modeling in Architecture, Urban Design and City Theory. New York: John Wiley & Sons. Shane, David Grahame. 2005.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

Övriga krav för slutbetyg

a) Presentationskrav
Individual work to be presented on min. 3 - A1 format sheets.Include edited relevant work from previous presentations. (More detailed requirements to be issued two weeks before final presentation).
Minimum requirements:
•Analytical diagrams, mapping studies of the sites in plans and sections, scale: 1:400 -1:1000 or as required by the project scale
• Diagram of the Genetic Code analysis of the chosen city. 3d depiction of the system and its modulations, Instruction manual diagram
• Urban scale drawing of the proposal 1 plan and 1 section: 1:400 -1:1000 or as required by the project scale
• Plans of the typologies at 1:200 scale
• 2 sections and 2 elevations at 1:200 scale
• Developed 3D visualizations of the proposal at the urban scale(3d digital models, collage)• 3D renderings of the propsal at the scale od the observer (perspective or axonometric)
• Images, samples, diagrams, and or details depicting ideas for material and construction methods.
• A physical model of the site and the conceptual model of the proposal at urban scale (1:400 to 1:1000)
The presentation format for the final presentation will include a power point presentation of all individual work and printed material. All relevant video and photographic material dealing with analysis and the proposal is to be presented.

b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
 

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd