Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A42F4B Fri arkitekturstudio 4:4 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A42F4B (HT 2008–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Displacements: “Learning from China” (part2)
A new city will be planned to accommodate the population displaced by natural and environmental disasters. Student proposals will test the balance between human activities, contemporary processes shaping the environment and and how they affect natural resources. Students will be constructing a range of hybrid systems that integrate architectural, technological and natural systems.

A new city according to a given program will be planned on the specific site along the Yangtse to accommodate the population of 100,000 displaced by the fluding caused by the construction of the Three Gorges DamStudent proposals will test the balance between human activities, contemporary processes shaping the environment and natural resources. Factors such as urban densities, social and economic forces, context of the site, various infrastructures,
forms of land ownership and urban regulations will be investigated. In that respect we will be constructing a range of new innovative hybrid systems which integrate architectural, technological and natural systems. We will place a strong emphasis on the testing of priniciples for new architectures as hybrids of natural and man made ecologies.
Throughout the process a great emphasis will be placed on finding a high degree of realism through experimentation.

Lärandemål

“Learning from China” (part2)

Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Urban Studio.
Studio Description: This studio discusses sustainable urban development in terms of globalization, climate changes, mega cities and urban strategies - transformed into new typologies and innovative urban design.2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Kursmål - Course goals
The work will further develop strategies and concepts from the Displacements: Learning from China (part 1) project.Student proposals will invent and re-think the way of shaping new urban forms. They will be encouraged to test possible
outcomes for new typologies and urban space in relationship to the forces that shape cities. The task is to search for new urban forms that would manifest a new thinking on the strategies on balanced relations between cities and natural resources.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Required:
Sociopolis Project for the City of the Future, Vicente Guallart.
Superuse, Ed Van Hinte, Cesare Peeren, Jan Jongert, 0I0 Publishers 2007
Suggested:
Urban Mutations - Periodizations, Scale, MobilityEdited by Tom Nielsen, Niels Albertsen and Peter Hemmersam, The Aarhus School of Architecture 2004

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

    Övriga krav för slutbetyg

    a) Presentationskrav
    Individual work to be presented on min. 3 - A1 format sheets.
    Include edited relevant work from previous presentations.
    (More detailed requirements to be issued two weeks before final presentation). Minimum requirements:
    • Analytical diagrams, mapping studies of the site in plans and sections, scale: 1:400 -1:1000 or as required by the project scale
    • Urban scale drawing of the proposal 1 plan and 1 section: 1:400 -1:1000 or as required by the project scale
    • Plans of the typologies at 1:200 scale
    • 2 sections and 2 elevations at 1:200 scale
    • Developed 3D visualizations of the proposal at the urban scale(3d digital models, collage)
    • 3D renderings of the propsal at the scale od the observer (perspective or axonometric)
    • Images, samples, diagrams, and or details depicting ideas for material and construction methods.
    • A physical model of the site and the conceptual model of the proposal at urban scale (1:400 to 1:1000) The presentation format for the final presentation will include a power point presentation of all individual work and printed material. All relevant video and photographic material dealing with analysis and the proposal is to be presented.

    b) Examination
    80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
    Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
    (Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
    Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
     

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Arkitektur

    Utbildningsnivå

    Avancerad nivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd