Kursen innehåller dels en serie om åtta föreläsningar som behandlar arkitekturens kunskapshistoria, grundläggande forskningsmetodologiska traditioner, samt en djupdykning i metoder för och exempel på design-baserad arkitekturforskning från senare år. Parallellt med föreläsningar arbetar kursdeltagarna i seminarieform med en skrivuppgift och en individuell portfölj med ett urval egna arbeten (kan till exempel vara projekt man ritat, kurser man undervisat, artiklar man skrivit). Deltagarna kan även välja att arbeta fram arkitekturportföljer som utgår från annat material än egen produktion. Två avslutande tillfällen ägnas åt presentation och diskussion av portföljer och skrivuppgift.
AD231V Arkitektur- och designforskning I 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att kursdeltagarna ges en grund för att utveckla kritiska metoder för analys av och reflektion kring arkitektur i syfte att utvinna ny kunskap av betydelse för arkitektonisk gestaltning. Flera delmål finns i kursen: 1) Att få en överblick över arkitekturens kunskapshistoria. 2) Att få överblick över forskningsmetodik inom arkitektur och design forskning. 3) Att arbeta fram en individuell portfölj med ett urval egna arbeten. 4) Att finna och utveckla röda trådar i den egna portföljen. 5) Att skriva en redogörelse för hur (och vilken slags) ny kunskap kan utvinnas i förhållande till den egna portföljen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om 60 hp samt engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Linda Groat & David Wang Architectural Research Methods John Wiley & Sons 2002Katarina Bonnevier "Implicit burdens – or, A theory of action built on sexed and gendered scandals", paper presented at Architetcural Inquiries, Chalmers, april 2008.Mark Dorrian, Adrian Hawker “The tortoise, the scorpion and the horse – partial notes on architectural research / teaching / practice” in The Journal of Architecture, Vol 8, No 2, 2003, pp 181-190.Rolf Hughes "The poetics of practice-based research writing", The Journal of Architecture, Volume 11, Issue 3 June 2006 , pages 283 - 301 Christopher Frayling Research in art and design, Royal College of Art Research Papers series vol. 1 no. 1. London 1993: Royal College of Art. Katja Grillner and Lars-Henrik Ståhl “Developing practice-based research in architecture and design: Sweden 2003” in Nordic Journal of Architectural Research, No1, 2003, pp 15-22.Jane Rendell “Architectural Research and Disciplinarity” in ARQ (2005).
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Närvaro, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Individuell portfölj, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- MOM3 - Skrivuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid föreläsningar och seminarier (70%). Genomförda inlämningsuppgifter, portfölj, och kortare uppsats.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen riktar sig till praktiserande och undervisande arkitekter och designers. Den kan även vara lämplig för studerande på masters-nivå inom till exempel arkitektur, planering, landskap, inredning och design. Kursen följs av en fördjupningskurs där kursdeltagarna bereds tillfälle att skriva en längre uppsats.