Hoppa till huvudinnehållet

AD233V Avancerad arkitekturdesign I 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD233V (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Utveckling av konceptuella strategier och avancerade designutkast till arkitektoniska objekt som komplement och "möbler" för publika rum; att genomföra arbetsritningar för dessa för gjutning i betong, samt att utföra gjutning av ett urval av dem. Kursen innehåller en serie om 2 sessioner som behandlar arkitektoniska koncept och designstrategier i det offentliga rummet. Därefter genomförs designprocessen i ytterligare 2 sessioner och slutligen gjutningsprocessen. Parallellt med designsessionerna arbetar kursdeltagarna individuellt eller i grupp och i seminarieform med designarbeten, inför urval för genomförande. Utkasten skall vara formulerade i kortfattad men kärnfull text, samt i ritning och modell av hög kvalitet. Ritningar, modeller, text samt de gjutna alstren skall uppnå en nivå som lämpar sig för publicering i refereegranskad arkitekturtidskrift. 

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs ha utvecklat och uppnått en medveten och avancerad designmetod med konceptuell underbyggnad, tydliggjort förhållningssätt, personlig skiss- och modellmetod och konstnärlig stringens.Studenten ska ha fått erfarenhet av genomförande från konceptuell idé till produkt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Grundläggande högskolebehörighet: avslutad gymnasieutbildning inkl svenska och engelska samt
  • särskild behörighet: arkitekt-, civilingenjörs-, landskapsarkitektekt-, eller inredningsarkitektexamen.

Rekommenderade förkunskaper

Arkitektexamen, civilingenjörsexamen, landskapsarkitektexamen, inredningsarkitektexamen eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

E Hatz, "Materia som modell", Arkitektur 1/95

E Hatz, AKAD publication 2005, "Startpunkter"/”Beginnings”: ”Endlessness, Movement, Permanence” + ”Permanence – an attempt to delimit the notion”, read comment by Aris Fioretos and associated article by Philosopher S-O Wallenstein.

E Hatz "Inhabiting Infrastructure", Seminar text 2007

E Hatz "Collective Space, Figurative and Informal" Seminar text 2008

A&P Smithson "Italian Thoughts": "Staging the possible" Devices and Decorations", Territory", Territorial Density". 1993

P Virilio& C Parent "Architecture Principe"

G Bachelard "Jorden och drömmerier om vila" m.fl.

Listan kommer att kompletteras.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - 80% närvaro samt övningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro vid föreläsningar, workshops och seminarier (80%). Genomförda inlämningsuppgifter. Godkänd designisats.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd