AE178V Dricksvattenteknik - från grundvatten till hälsosamt kranvatten 7,5 hp
Kursen avser att förmedla grundläggande och ny kunskap om sambandet mellan grundvatten och hälsa. Kursen behandlar bla vattenkvalitet, föroreningsproblematiken, hälsoeffekter, riskanalys, sårbarhetsklassifierng, skyddsområden, tekniska lösningar, tillsyn och kontroll samt lagar och förordningar.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen är inriktad mot grundvatten och nya sätt att se på dricksvattnets innehåll, där vattnet inte bara ska vara fritt från toxiska halter av en rad metaller, joner, algtoxiner och mikroorganismer, utan även ha ett för hälsan positivt innehåll av mineraler samt vara i mineralbalans.
Följande huvudområden kommer att belysas i kursen:
EU:s olika vattendirektiv, WHO:s Water Safety Plan mm
Svenska lagar och regler som styr vattenverksamhet
Nuvarande behandlingsmetoder - kommunala vatten, privata brunnar
Toxiska ämnen och nyttiga mineraler, joner i dricksvatten, mineralbalans.
Vattenburna sjukdomar, algtoxiner m.m.
Korrosion och korrosionsprodukter. Saltvatteninträngning.
Enskild VA och Östersjöproblematiken.
Studiebesök
Eget projekt relaterat till kursdeltagarens eget arbetsområde/intresseområde
Lärandemål
Efter genomgången kurs kommer eleverna att
- ha god kännedom om kraven i EU:s olika vattendirektiv, svenska lagar och regler och WHO:s Water Safety Plan
- kunna bedöma ett vattens hälsosamhet efter rådande kunskaper om dricksvattnets innehåll av mineraler samt toxiska och sjukdomsalstrande substanser
- ha en god kännedom om kommunal vattenförsörjning från naturligt och konstgjort grundvatten
- kunna bedöma hur och i vilken grad ett dricksvatten påverkas av enskild VA-hantering
- vara väl orienterad i olika vattenbehandlingsmetoder samt deras inverkan på vattnets kvalitet och mineralbalans
- kunna avgöra om ett vatten är korrosivt, d v s innehåller möjliga korrosionsprodukter och hälsorisker med dessa, samt vilka behandlingsmetoder som kan förhindra korrosion
- kunna beskriva vad som driver en ekonomisk, social och teknisk utveckling när det gäller VA-frågor och hur dessa påverkar miljön
- kunna använda projekt som arbetsform för att strukturerat och metodiskt lösa problem inom ditt eget arbetsfält
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande högskolebehörighet.
Allmänna kunskaper i hydrologi.
Utrustning
Tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
I huvudsak kompendier på svenska och engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination genomförs successivt i form av inlämnings- och övningsuppgifter, samt ett väl genomfört projektarbete som vid godkänt leder till ett grundbetyg. För högre betyg krävs goda kunskaper uppvisade vid tentamen.
Övriga krav för slutbetyg
Examination genomförs successivt i form av inlämnings- och övningsuppgifter, samt ett väl genomfört projektarbete som kort redovisas vid ett seminarium. För högre betyg krävs goda kunskaper uppvisade vid tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen är en sommarkurs där föreläsare och handledare från KTH, myndigheter, företag och organisationer delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
Kursen består dels av en veckokurs (ca 5- 7dagar) med föreläsningar, övningar och studiebesök, dels av ett eget arbete som utförs under sommaren och sedan redovisas under en helg.
Kursen planeras att ges i samarbete med Campus Roslagen i Norrtäle, där undervisningen också sker. Möjlighet till förmånligt boende under kursveckan finns på Campus Roslagen.