AF176V Introduktion till BIM, Building Information Modelling 6,0 hp
I denna kurs får du en grundläggande kunskap och förståelse för BIM, Building Information Modelling, ur teoretiskt och praktiskt perspektiv. Från de skilda disciplinerna; arkitekt, konstruktion och installationsteknik tas en BIM-modell fram och sammanställs till en gemensam visualiseringsmodell för samordning.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Problembaserad inlärning: kursen är centrerad kring ett projekt där man utgår från en given arkitektmodell. Under kursen utför studenten förenklad projektering av installation och samordning av denna.
Under kursen kommer följande moment att behandlas:
- Definitionen BIM generellt
- Introduktion till; Revit, MagiCAD och Navisworks
- Introduktion till samordning mellan projektörer i valda program
Lärandemål
Kursen syftar till att ge en allmän orientering i rätt arbetsmetodik vid arbete med BIM och praktisk introduktion till 3D-projektering, installation och samordning.
Efter kursen ska studenten:
- Känna till teorin bakom BIM
- Kunna hantera modellinformation och använda databaser i BIM-projektering
- Kunna hantera installationssamordning med MagiCad
- Känna till kollisionskontrollmöjligheter med Navisworks
- Kunna tillämpa sina kunskaper i ett projekt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt 90 högskolepoäng inom ämnesområdena samhällsbyggnad eller byggteknik eller arkitektur. Engelska B.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Egen dator med internetanslutning krävs under distansutbildningsveckan.
Kurslitteratur
Kursmaterial och kompendier som läggs på Bilda.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg krävs godkänt i Projekt 1 och Projekt 2.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.