Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AG1116 Handelsplanering I 7,5 hp

Kursen ger grundläggande kunskap om samband mellan handel och stadsutveckling.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AG1116 (VT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I projektform (grupparbete) behandlas ett stadsområdes alla aspekter. Deltagarna utvecklar ett eget förslag till förändring och utveckling. Som underlag diskuteras trafiksystem, miljö- och bebyggelsekvalitet, kommersiell och kulturell kvalitet, varumärkesaspekter, tillgänglighet, social hållbarhet och lönsamhet. Inventering av stadsområdet görs genom besiktning, intervjuer och andra undersökningar. Fristående intressenter och aktörer, med vitt skilda synsätt, deltar som föreläsare och kritiker.

Föreläsningar och seminarier:

  • Aktuella tendenser och krav - i Sverige och internationellt
  • Utgångspunkter för planering, mål, hinder och lösningar
  • Aktörer - önskemål och konflikter - är en syntes möjlig?
  • Undersökningsmetodiker - trafik, kundbeteenden, upplåtelseformer
  • Utvecklingstendenser - skala och nischning, från kvartersbutik till megacentrum
  • Genomförande och förvaltning
  • Politik och marknad - exempel på samverkansformer
  • Utarbetande av förnyelseprogram, genomförande

Ett stadsområde i stockholmsregionen kommer att väljas ut för genomförande av övningsuppgift. Deltagarna ges möjlighet att, utifrån egna undersökningar och analyser, litteratur, föreläsningar och referensexempel, utarbeta ett konkret förslag till förändring.

Projektresultaten kommer att redovisas offentligt i samarbete med intressenter i övningsområdet.

Lärandemål

Ge kunskap om aktuella tendenser och villkor för handelns utveckling, med tyngdpunkt på handels relation till stadsutvecklingen i stort - i såväl stadskärnor som i stadens periferi. Utgångspunkten är att handel och upplevelseekonomi som drivkraft kan bidra till en hållbar och konkurrenskraftig utveckling av offentliga miljöer och mötesplatser.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inklusive svenska  och engelska el motsv).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kompendium

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • FÄL1 - Fältövning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd tentamen (TEN1; 3 hskp), övningsuppgifter (ÖVN1; 1,5 hskp) och fältövning (FÄL1; 3 hskp). Betyg A-E

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jerker Anders Söderlind, jerker@infra.kth.se, Tel. 08-7906760

Övrig information

Kursen ges både för programstudenter vid KTH och som vidareutbildningskurs.