Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

BB2430 Genteknik och molekylärbiologi, teori 5,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan BB2430 (VT 2011–)
Rubriker med innehåll från kursplan BB2430 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

De för kursen relevanta områdena inom molekylärbiologi kommer att repeteras och fördjupas med fokus på prokaryot och eukaryot gen/proteinexpression. Verktygen och metoderna som möjliggör den molekylära biotekniken kommer att behandlas. Utöver detta kommer olika tillämpningar av molekylär bioteknik att belysas. Exempel på några av kursens olika ingående moment:

-          transkriptions- och translationsreglering

-          rekombinant DNA (enzymer, vektorer, värdceller)

-          PCR-tekniker

-          DNA-sekvenering

-          mutagenes, genbibliotek

-          screening och selektionsmetoder

-          design av rekombinanta bioprocesser (promotorer, vektorer, värdceller, genfusioner etc)

-          terapeutiska strategier (vacciner, genterapi etc)

-          DNA-diagnostik

-          genetisk länkningsanalys

-          transgena organismer

-          funktionsgenomik

Lärandemål

Molekylär bioteknik vinner allt större mark i det moderna samhället och utnyttjas bl.a. för medicinska ändamål; exempelvis för utveckling och produktion av terapeutika eller diagnostisering av olika sjukdomar. Andra mer tekniska applikationer kan exemplifieras av framtagandet av robustare och effektivare enzymer att användas i olika sammanhang eller konstruktion och användning av genetiskt modifierade organismer i olika processer.

Kursen fokuserar på de viktigaste gentekniska metoderna samt de för ändamålet viktiga baskunskaperna inom molekylärbiologin. Kursens övergripande mål är slutligen att ge en god insikt i de principer och metoder på vilka modern bioteknik vilar samt förståelse för deras inneboende möjligheter och begränsningar att lösa framtidens problemställningar.

Efter godkänd/fullgjord kurs skall studenten bl.a. kunna:

-          redogöra för inom gentekniken vanligt använda enzymers funktion och användningsområde

-          förklara principen bakom olika DNA-sekveneringsmetoder och diskutera deras eventuella styrkor och svagheter

-          utifrån en given problemställning designa därtill lämpligt pcr-försök, för exempelvis kloning av önskad gen, samt förklara de ingående komponenternas funktion

-          utifrån en given problemställning välja därtill lämplig kombination av värd-vektorsystem och redogöra för dess för- och nackdelar i relation till andra tänkbara kombinationer samt beskriva/förklara de olika vektorkomponenternas/elementens funktion

-          ge exempel på olika fysikaliska och genetiska strategier för modifiering/manipulering av genexpression samt redogöra för vilka konsekvenser dessa får på molekylär och cellulär nivå

-          beskriva olika mutagenes-, screening- och selektionsmetoder som används bl.a. inom protein engineering-fältet samt utarbeta strategier där dessa tillämpas för att lösa biotekniska frågeställningar

-          redogöra för principerna bakom genteknikbaserade terapeutiska strategier, exempelvis moderna vacciner och genterapi samt ge prov på deras för- och nackdelar och eventuella begränsningar jämfört med traditionella behandlingsmetoder

-          ge exempel på metoder för transkriptom- och proteomanalys samt förklara de bakomliggande principerna

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 150 högskolepoäng från årskurs 1, 2 och 3 varav minst 100 högskolepoäng från årskurs 1 och 2 samt kandidatexamensarbete måste vara avklarade. I de 150 poängen skall ingå avklarade kurser motsvarande minst 20 hp matematik, numeriska metoder, data, varav minst 5 hp utgörs av numeriska metoder och data, 20 hp kemi där även kurs i kemisk mätteknik kan ingå samt 20 hp bioteknik eller molekylärbiologi

Kurslitteratur

Biotechnology: Applying the genetic revolution (2009) David P. Clark & Nanette J. Pazdernik, 1st ed., Elsevier Academic Press, ISBN 978-0-12-175552-2

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Tentamen, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

TEN1 - Tentamen, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Övriga krav för slutbetyg

Skriftlig tentamen (TEN1; 5,5 hp, betygsskala A - F)

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Bioteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Ersätter 3A1510 och BB2180