Hoppa till huvudinnehållet

BB2535 Mikro och nanoteknologier inom bioteknologi 7,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan BB2535 (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens övergripande mål är att ge en god insikt i de principer och metoder som används inom nanobioteknik. Samt förståelse för deras inneboende möjligheter och begränsningar att lösa framtidens problemställningar. Många exempel på olika applikationer kommer att ges. Studenterna kommer att i grupp få lösa ett problem med användande av nanobioteknik och presentera inför hela gruppen.

Lärandemål

Nanobioteknikär kombinationen av mikro och nanoteknik och bioteknik. Detär ett nytt och snabbt växande område med många möjligheter att använda avancerad teknik för att studera biomolekyler och hela system som t ex celler.

Efter avslutat kurs ska du kunna:

  • beskriva "Lab on chip" konceptet
  • redogöra för tillverkningsmetoder och material inom nanobioteknik, dess fördelar och nackdelar
  • utifrån en given problemställning välja mest lämpade material och design på mikro och nanostrukturer
  • beskriva några olika mikrofluidik baserade system inom biologi och redogöra för fördelarna och nackdelarna med mimiaturisering jämfört konventionella metoder

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 150 högskolepoäng från årskurs 1, 2 och 3 varav minst 110 högskolepoäng från årskurs 1 och 2 samt kandidatexamensarbete måste vara avklarade, inom ett program som innehåller:
minst 20 högskolepoäng (hp) inom bioteknologi eller molekylär biologi, minst 20 hp inom kemi (där eventuellt även Kemisk mätteknik ingår) samt minst 20 hp matematik, numerisk analys och programmering, varav 5 hp av dessa inom numerisk analys och programmering.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Föreläsnings material och vetenskapliga artiklar.

Lecture notes, selected research articles and review papers.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laboration, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Bioteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd