Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CB2340 Spatial molekylärbiologi 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CB2340 (HT 2026–)
Rubriker med innehåll från kursplan CB2340 (HT 2026–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens syfte är att introducera studenter, främst med bakgrund inom livsvetenskaper, biologi, biokemi och närliggande områden, till de experimentella och beräkningsmässiga tekniker som är centrala för att generera och analysera spatiala biologidata, både baserade på sekvensering och avbildning. Kursen ger en grund i datagenerering, dataanalys och arbetsflöden som blir allt viktigare inom modern biologisk forskning.

Kursen består av föreläsningar, projektarbete och datorlaborationer. Föreläsningarna behandlar teoretiska aspekter av sekvenserings- och avbildningsbaserade metoder inom spatial biologi samt tillhörande analyser. Datorlaborationerna är utformade för praktisk dataanalys, såsom data pre-processering, kvalitetskontroll, klustring, dimensionsreduktion och spatial kartläggning. Projektarbetet fokuserar på studentledda diskussioner och presentationer av centrala metoder och relevant litteratur.

Genom hela kursen betonas god forskningspraxis – såsom att säkerställa datakvalitet och hantera biologisk variation, kritiskt tolka analysresultat samt utveckla ett stringent och reproducerbart beräkningsmässigt arbetssätt. Kursen förbereder studenterna för vidare studier och forskning inom datadrivna biologiska vetenskaper.

Kursinnehåll i korthet:

  • Sekvenseringsbaserad spatial analys – principer, teknologier och strategier samt jämförelser med single-cell-transkriptomik
  • Avbildningsbaserad spatial analys – principer, teknologier och strategier
  • Beräkningsmässiga arbetsflöden för analys av sekvenserings- och avbildningsbaserad spatial biologi
  • Aspekter av reproducerbar datagenerering och dataanalys
  • Spatial multi-omics: datagenerering och integration
  • Tillämpningar av spatial biologi inom grundläggande och translationella livsvetenskaper

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för principer, styrkor och begränsningar hos de viktigaste teknikerna för single-cell- och spatial transkriptomik samt bioimaging-metoder, och bedöma deras lämplighet för specifika biologiska tillämpningar.
  • utföra generella analysarbetsflöden av data ifrån single-cell- och spatial transkriptomik samt bioimaging.
  • tolka och kritiskt värdera skillnader mellan, samt för- och nackdelar hos olika spatiala omics-ansatser och den tillhörande vetenskapliga litteraturen.
  • diskutera generering och analys av spatiala biologidata samt reflektera över deras potentiella betydelse för forskning inom livsvetenskaperna.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avklarat examensarbete på kandidatnivå 15hp, 20hp inom cellbiologi, biokemi, mikrobiologi och genteknik/molekylärbiologi, 15 hp matematik, numerisk analys och datateknik, samt kurser i programmering motsvarande minst 5 hp.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB3 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB4 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB5 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter. När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Bioteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå