Hoppa till huvudinnehållet

CH2003 Bedömningar och åtgärder av vibrationer och den akustiska arbetsmiljön 4,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan CH2003 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Buller 
  • Vibrationer
  • Teorier kring akuta och långvariga hälsoeffekter 
  • Metoder för exponeringsmätningar och riskbedömningar
  • Arbetsmiljöregler inom området
  • Interventionsstrategier

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten fördjupad kunskap om hur vibrationer och akustiska faktorer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestation, samt hur dessa faktorer kan hanteras för att minska risken för ohälsa och olycksfall.

Efter genomförd kurs ska varje student kunna:

1.Beskriva, ge exempel på och förklara hur arbetsrelaterade faktorer inom områdena buller och vibrationer påverkar säkerhet, hälsa, välbefinnande och prestationer.

2.Beskriva och reflektera över teorier om mekanismer inom buller och vibrationsområdena som ligger bakom uppkomsten av arbetsrelaterade besvär och skador samt påverkar prestationer.

3.Utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av de ovan nämnda faktorerna. 

4.Ge förslag, utgående från ett sociotekniskt (människa, teknik och organisation) perspektiv, till utformning av arbetsplatser och utrustning beträffande de ovan nämnda faktorerna.

5.Kritiskt utvärdera riskbedömningar och mätningar inkluderande relevant arbetsmiljölagstiftning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande, kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6. 

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

·         Technology and work on human terms, Prevent, ISBN 9789173650588.

·         Vetenskapliga artiklar och litteratur som presenteras under kursen och listas på kursens websida.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB2 - Laboration, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN2 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN2 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Lärandemål 1 examineras i delmomentet TEN2 och ÖVN2.Lärandemål 2 examineras i delmomentet TEN2 och ÖVN2.Lärandemål 3 examineras i delmomentet LAB2 och ÖVN2.Lärandemål 4 examineras i delmomentet TEN2 och ÖVN2.Lärandemål 5 examineras i delmomentet ÖVN2.

Övriga krav för slutbetyg

Krav för slutbetyg på kursen: Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i övningar och laborationer. Tentamen (A-F) bestämmer det slutliga betyget på kursen som utfärdas när samtliga kursmoment är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Catherine Trask (ctrask@kth.se)